När Veg of Lund och deras potatisbaserade drycker snart tar klivet in på den amerikanska marknaden följer expansionsplaner både i Sverige och utomlands. I förra veckan annonserade de en riktad nyemission på 30 miljoner kronor.
– Bara sedan jag annonserades som ny vd har det hänt jättemycket. Nu när vi kunnat kommunicera ut mer så har det hänt mycket med aktiekursen. Det har skapat en buzz kring oss i andra länder. Vi cirkulerar mycket i medierna bland annat i England och Tyskland, säger Cecilia Lindwall, vd på Veg of Lund.
Hon tillträdde i somras och kommer senast från rollen som marknadschef för Skånemejerier. Tidigare har hon även jobbat på bland annat Orkla Foods och Mars Nordic.
Den pågående nyemissionen ska finansiera den kommande expansionen med mer produktion, marknadsföring och utökning av organisationen. För i takt med lanseringarna så behöver de även anställa fler inom produktion, råvaruinköp, logistik och marknadsföring. I och med det växer bolaget också ur sitt nuvarande kontor.
– Med den tillväxttakten vi har kommer vi att behöva flytta vårt kontor till större lokaler rätt så snart, säger hon.
I nuläget jobbar cirka 25 personer med bolaget, av vilka fem är anställda. Bolagets produkter säljs under namnen DUG och Foodie. De baseras på potatis och är sprungna ur forskning vid Lunds universitet. I nuläget säljs de i Sverige, England och Kina.
– Nästa land är USA där vi håller på att sätta upp vår verksamhet med både produktion och försäljningskonsulter. Under hösten påbörjar vi lanseringen där. Vi börjar i New York då strategin är att vi börjar med de stora städerna först, early adopters, sedan sprids det i resten av landet, säger Cecilia Lindwall.
Deras ena produkt ska användas som mjölk, men får inte kallas mjölk inom Europa efter protester från mejeriindustrin. I stället går den under namnet “DUG potato – use as milk”, men i USA lanseras den dock under namnet “DUG potatomilk”.
Mette Carlbom