torsdag 21 november 2024

inloggad som

Veg of Lund växer inför USA-lansering

|  
|  

När Veg of Lund och deras potatisbaserade drycker snart tar klivet in på den amerikanska marknaden följer expansionsplaner både i Sverige och utomlands. I förra veckan annonserade de en riktad nyemission på 30 miljoner kronor.

– Bara sedan jag annonserades som ny vd har det hänt jättemycket. Nu när vi kunnat kommunicera ut mer så har det hänt mycket med aktiekursen. Det har skapat en buzz kring oss i andra länder. Vi cirkulerar mycket i medierna bland annat i England och Tyskland, säger Cecilia Lindwall, vd på Veg of Lund.

Hon tillträdde i somras och kommer senast från rollen som marknadschef för Skånemejerier. Tidigare har hon även jobbat på bland annat Orkla Foods och Mars Nordic.

Den pågående nyemissionen ska finansiera den kommande expansionen med mer produktion, marknadsföring och utökning av organisationen. För i takt med lanseringarna så behöver de även anställa fler inom produktion, råvaruinköp, logistik och marknadsföring. I och med det växer bolaget också ur sitt nuvarande kontor.

– Med den tillväxttakten vi har kommer vi att behöva flytta vårt kontor till större lokaler rätt så snart, säger hon.

I nuläget jobbar cirka 25 personer med bolaget, av vilka fem är anställda. Bolagets produkter säljs under namnen DUG och Foodie. De baseras på potatis och är sprungna ur forskning vid Lunds universitet. I nuläget säljs de i Sverige, England och Kina.

– Nästa land är USA där vi håller på att sätta upp vår verksamhet med både produktion och försäljningskonsulter. Under hösten påbörjar vi lanseringen där. Vi börjar i New York då strategin är att vi börjar med de stora städerna först, early adopters, sedan sprids det i resten av landet, säger Cecilia Lindwall.

Deras ena produkt ska användas som mjölk, men får inte kallas mjölk inom Europa efter protester från mejeriindustrin. I stället går den under namnet “DUG potato – use as milk”, men i USA lanseras den dock under namnet “DUG potatomilk”.

Mette Carlbom

När Veg of Lund och deras potatisbaserade drycker snart tar klivet in på den amerikanska marknaden följer expansionsplaner både i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.