Den första september lanseras en fullskalig version av Akribians matematik-spel i Storbritannien. Bolaget har, med hjälp av bland annat KBT-forskning och röstskådespelare, skapat en berättelse som ska lära spelarna matematikens grunder. Samtidigt inleder bolaget ett samarbete med University of Cambridge för att vidareutveckla konceptet.
– Institutionen för matematik har en forskargrupp som kartlagt matteinlärningen. De har byggt en matris över hur vi lär oss de olika delarna av matematiken som vi får tillgång till för att anpassa vårt program. Vi har även kontakt med Oxford och University College of London som är intresserade av vårt koncept, säger Martin Hassler Hallstedt, Akribians vd och medgrundare.
I samband med lanseringen satsar Lundabolaget på en PR-kampanj med influencer-samarbeten. Dessutom ska fyra skolor i London och Brighton, från och med skolstart den 1 september, använda spelet i undervisningen med hela klasser. Martin Hassler Hallstedt hoppas att fler skolor sedan hakar på.
– Vi har en fördel mot våra konkurrenter som vi måste utnyttja; att vi har så mycket forskning bakom. Det finns ingen som gjort detta tidigare, därför fortsätter vi få nya kontakter med tunga forskare som vill samarbeta, säger han.
Bolaget har hittills tagit in 50 miljoner kronor, senast 12 miljoner i våras, och har kapital för att klara den brittiska lanseringen. I vinter är planen att öppna bolaget hittills största runda och bjuda in internationella investerare.
– Vi har redan blivit kontaktade av en stor edtech-fond som hittade oss på egen hand, säger Martin Hassler Hallstedt.
Emiliano Strauss