torsdag 21 november 2024

inloggad som

Miljonregn över hälsovatten

|  
|  

Lundabolaget DoubleGood tar in 46,8 miljoner kronor till sitt hälsovatten, som ska lanseras fullskaligt till hösten. Det smaksatta vattnet är resultatet av flera års forskning och har hälsofrämjande egenskaper genom att det balanserar blodsockret.

Vattnet går under namnet Good Idea och är ett resultat av forskning vid Lunds universitet. Kliniska studier har visat att Good Idea dämpar blodsockret efter en måltid med i genomsnitt mellan 20 och 30 procent. Det genom en kombination av aminosyror och tillsatt krom.

– Nyemissionen är klar och består av både svenska och amerikanska investerare, säger Elin Öste, vd på DoubleGood som bolaget bakom heter.

Det nya tillskottet i kassan ska gå till den kommande lanseringen. Vattnet har börjat lanseras så smått lokalt för att testa smakerna. Till hösten väntar en större lansering först i Sverige och specifika områden i USA, för att inom tre år även omfatta övriga Europa.

Varför valde ni just USA som första marknad?

– Vi har erfarenhet av marknaden sedan tidigare och testlanserade produkten där innan pandemin slog till. I USA finns ett mer utvecklat fokus kring blodsocker då de har ett enormt problem med vällevnadssjukdomar, säger Elin Öste.

DoubleGood är en del av Aventure-koncernen, som jobbar specifikt med preventiva livsmedel och mat med hälsofrämjande egenskaper. Från början var det forskaren Elin Östman, nu konsult i bolaget, med kollegor vid LUs Antidiabetic Food Centre som gjorde upptäckten för 15 år sedan. De inledde ett samarbete med Oatlygrundaren Rickard Öste och kom då fram till att tillsatt krom förstärkte effekten.

– Vi har starka patent som ligger till grund för produkten. Det är två olika patent varav ett kommer från Rickard Öste, och produkten är en kombination av deras olika upptäckter, säger Elin Öste.

Mette Carlbom

Lundabolaget DoubleGood tar in 46,8 miljoner kronor till sitt hälsovatten, som ska lanseras fullskaligt till hösten. Det smaksatta vattnet är […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.