Lundabolaget DoubleGood tar in 46,8 miljoner kronor till sitt hälsovatten, som ska lanseras fullskaligt till hösten. Det smaksatta vattnet är resultatet av flera års forskning och har hälsofrämjande egenskaper genom att det balanserar blodsockret.
Vattnet går under namnet Good Idea och är ett resultat av forskning vid Lunds universitet. Kliniska studier har visat att Good Idea dämpar blodsockret efter en måltid med i genomsnitt mellan 20 och 30 procent. Det genom en kombination av aminosyror och tillsatt krom.
– Nyemissionen är klar och består av både svenska och amerikanska investerare, säger Elin Öste, vd på DoubleGood som bolaget bakom heter.
Det nya tillskottet i kassan ska gå till den kommande lanseringen. Vattnet har börjat lanseras så smått lokalt för att testa smakerna. Till hösten väntar en större lansering först i Sverige och specifika områden i USA, för att inom tre år även omfatta övriga Europa.
Varför valde ni just USA som första marknad?
– Vi har erfarenhet av marknaden sedan tidigare och testlanserade produkten där innan pandemin slog till. I USA finns ett mer utvecklat fokus kring blodsocker då de har ett enormt problem med vällevnadssjukdomar, säger Elin Öste.
DoubleGood är en del av Aventure-koncernen, som jobbar specifikt med preventiva livsmedel och mat med hälsofrämjande egenskaper. Från början var det forskaren Elin Östman, nu konsult i bolaget, med kollegor vid LUs Antidiabetic Food Centre som gjorde upptäckten för 15 år sedan. De inledde ett samarbete med Oatlygrundaren Rickard Öste och kom då fram till att tillsatt krom förstärkte effekten.
– Vi har starka patent som ligger till grund för produkten. Det är två olika patent varav ett kommer från Rickard Öste, och produkten är en kombination av deras olika upptäckter, säger Elin Öste.
Mette Carlbom