fredag 22 november 2024

inloggad som

Erfarenheter från Öresundsbron sprids för vinden

|  
|  

Öresundsregionens byggföretag och kringliggande tekniska industrier tappar order värda miljarder på grund av förseningarna i Fehmarn. Avsikten var att Öresundsbron skulle vara en språngbräda för regionen som skulle bli en metropol för tunnelkompetens och tunnelupplevelser. Men förseningarna i Fehmarn gör att det misslyckas när erfarenheten och arbetskraften försvinner. 

2019 skrev Femern Sund & Bælt i en rapport att “Vi drar nytta av de två första, stora fasta förbindelserna över Stora Bältet och Sundet.” Det hände inte. Av tio entreprenörer i Fehmarntunneln är det bara två danskar kvar, Per Aarsleff och Cowi, och inga svenskar. Av tre entreprenörer på grävningsarbetet är ingen svensk och endast en dansk, Sweco Danmark. 

Av ren tur har en dansk entreprenör, Peri Danmark, kunnat dra nytta av projektet i gigantisk skala. Enligt Peris teknikchef Morten Sterregaard kom deras framgång efter att de 2010 rådgav Femern A/S. När det sedermera inte blev något i Fehmarn hade Peri Danmark turen att få ett uppdrag om att gjuta betongelement i Kina, där erfarenheterna från Öresundsregionen spelade in.

– Nu lider danska och svenska företag av att mycket arbetskraft från Danmark och Sverige, som hade erfarenheter från Storebæltsbroen och sedan Öresundsbrons nedsänkta tunnel, är borta i väntan i Fehmarn, säger Morten Sterregaard till Rapidus.

Peri Denmark ska tillhandahålla stål för formar till den 18 kilometer långa nedsänkta tunneln. Det ska bli 79 betongelement på vardera 217 meter och 73.000 ton.

– Det påminner om Öresundstunneln. Men tre gånger så stort, säger Morten Sterregaard. 

I april startade en ny stor upphandling, om Fehmarntunnelns avancerade operativsystem och programvara, värt 5,5 miljarder danska kronor. Danska och svenska företag deltar endast i två av de fyra konsortiernas kommande bud. Fehrmarn Bält-tunneln förväntas inte vara klar förrän 2029 och Trafikverket förväntar sig en ökning av Öresundsbrons godstrafik med tretton procent till följd av nya tunneln.

Keld Broksø

Öresundsregionens byggföretag och kringliggande tekniska industrier tappar order värda miljarder på grund av förseningarna i Fehmarn. Avsikten var att Öresundsbron […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Bimobject trotsar byggkonjunkturen

    Malmöbolaget Bimobject, med EQT som största ägare, trotsar den tuffa byggkonjunkturen med både ökad omsättning och en vändning til vinst. Vd Martin Lind berättar vad som hänt.

  • Kontorshotell bildar branschförening

    Efter några tuffa år samlar sig kontorshotellen och coworking-aktörerna i en ny branschorganisation. En av styrelsemedlemmarna är Mindparks Sanna Ekström som säger att konsolidering väntar i branschen.

  • Negativ tillväxt för Inwido

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som är mindre dålig än förväntat och aktien stiger på rapporten. Men det finns orosmoln på den pressade bygg- och renoveringsmarknaden.

  • Den i särklass svåraste frågan

    Stålkoncernen Areco har vuxit med lönsamhet genom pandemi och byggkris. De kommande fyra åren tänker ägaren Peter Areskog dubbla koncernens omsättning och bli störst i Norden inom byggplåtsprodukter. Men det är inte den svåraste frågan han funderar på.

  • Easy Depot expanderar och siktar på börsen

    Malmöbaserade Easy Depot, med flera kända näringslivsprofiler i ägarlistan, siktar på 70 miljoner i en pågående emission. Samtidigt har fastighetsbolaget landat ett avtal med byggjätten Skanska. Vd Sofia Wäborg blickar nu mot börsen.

  • Strömhopp från Doxa

    Bara tre veckor efter att vd sagt upp sig slutar även finanschefen på fastighetsbolaget Doxa. Och dessförinnan har två styrelseledamöter avgått eller avböjt omval. Rapidus har tagit reda på vad som händer i bolaget.

  • Bolaget som tar in 1,1 mdr på en dag

    För vissa går det lätt att få riskkapital. Här är bolaget som på onsdagen sonderade intresset för att pytsa in 1 miljard kronor. Samma kväll fanns löften om 1,1 miljarder.

  • ”I kris sätts värderingarna på prov”

    2023 var ett riktigt dåligt år för Byggnadsfirman Otto Magnusson. 20 procent av personalen fick sägas upp och nedskrivningar togs i flera byggprojekt. – Det är då det gäller att ha bra företagsvärderingar med en sammansvetsad personal, säger bröderna Dan och Ulf Magnusson, tredje generationen i bolaget.

  • Räknar inte med sänkta byggpriser

    Det krävs en räntesänkning på ytterligare 100 punkter för att bostadsbyggandet ska få möjlighet att ta fart igen. Men kanske inte ens det räcker. De höga byggpriserna lär ändå inte gå ned märkbart. Rapidus åkte till Förslöv för att träffa Peabs vd Jesper Göransson som förklarar vad han menar.

  • Peab bygger för halv miljard i Västra Hamnen

    Kontraktssumman är 454 miljoner kronor när Peab ska bygga om Kockums gamla svets- och pannverkstad i den del av Västra Hamnen som kallas Varvsstaden. Här finns 29 000 kvadratmeter som ska fyllas med… Ja vad?