lördag 27 april 2024

inloggad som

Malmöbolag lanserar ny VR-plattform…

Efter sommaren levererar Malmöföretaget Cross Reality de första exemplaren av sin nya VR-plattform riktad mot upplevelseindustrin, som hotellanläggningar, tivolin och spelhallar. Bakom företaget står två etablerade skånska näringslivsprofiler, Patrik Zalewski som är medgrundare till börsaktuella Godsinlösen i Staffanstorp och Marie Möller, vd och ordförande för konsultföretaget Target2sales.

– När vi startade ett av våra gemensamma bolag, Extremezone, så ville vi göra upplevelsen hetare med något digitalt. Det finns fortfarande inte många alternativ, så vi utvecklade ett eget VR-spel och det blev snabbt fullbokat. Det blev startskottet för Cross Reality och tanken att inte bara sälja VR-spel utan en hel plattform, säger Cross Realitys vd Patrik Zalewski till Rapidus.

Företaget hann få sina första kunder innan coronautbrottet stängde ned stora delar av kundernas verksamhet. Då bestämde sig Cross Reality för att utveckla en ny plattform för att rätta till bristerna i det ursprungliga systemet.

– Framför allt var det trampolinparker som tog in systemet och upplevelsen för kunderna var jättehäftig, men vi kände att driften inte var tillräckligt enkel. Nu har vi tagit fram en lösning som är billigare, mer hållbar och framför allt plug and play. Till och med jag kan installera den. Men den största fördelen är att man kan spela tio personer samtidigt, det ger både mer pengar åt beställaren och en häftigare upplevelse, säger ordföranden Marie Möller.

Efter sommaren ska det finnas två färdiga spel till plattformen, med ett tredje på väg i november. På längre sikt är tanken dock att öppna upp för externa leverantörer att utveckla sina egna spel. I dag har företaget två utvecklare anställda med en tredje på väg in.

– Nu ligger fokus på att få klart plattformen som blir motorn i hela vårt företag. Vi lyckades tidigt attrahera utvecklare för att ta fram våra egna spel, men håller det öppet för att kunna slussa in tredjepartsutvecklare. Våra upplevelser ska maximalt vara 15 eller 20 minuter långa medan traditionella spelstudios kan sikta på 200 timmar, säger Patrik Zalewski.

Niclas Lindstrand

Efter sommaren levererar Malmöföretaget Cross Reality de första exemplaren av sin nya VR-plattform riktad mot upplevelseindustrin, som hotellanläggningar, tivolin och spelhallar. Bakom […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon återvinner elbilsbatterier

    Veckans Lejonkulan gästas av Raula Runsten, medgrundare av Rebaba som utvecklar system för energilagring i industriell skala med hjälp av uttjänta elbilsbatterier.