onsdag 24 juli 2024

inloggad som

…och går till attack mot mediejättar

|  
|  ,

Trots att Daily Fantasy Sports inte etablerats i Sverige ännu så är säsongsspelen välkända. De stora kvällstidningarna är några av de som erbjuder spel som konkurrerar med FSports kommande EM-lansering.

– Det är bara vi som har licens för de här spelen i Sverige, Aftonbladet och Expressen kör utan tillstånd. Vi har påtalat detta för Spelinspektionen, men de agerar inte över huvud taget trots att den nya lagen varit verksam i över två år. Det kostade oss flera miljoner att skaffa tillståndet, men mediejättarna kommer undan med att kalla det en plustjänst. Det är inget snack om att det är spel om pengar, såhär får det inte gå till, säger Filip Martell.

Flera tidningar anordnar sedan många år tävlingar där det gäller att ta ut sitt lag och sedan få poäng utifrån hur spelarna presterar i verkliga matcher. De har en deltagaravgift som är sammankopplad med prenumerationstjänster och priserna är inte rena pengar utan kapitalvaror. Spelinspektionen har därmed inte klassat dem som licenspliktiga, vilket FSport protesterar mot.

– Fantasy som global företeelse ligger gränslandet mellan skill och chance games, alltså skicklighets- eller slumpbaserade spel. I USA slog det igenom som ett skill game. Men spelinspektionen var väldigt tydlig när Sveriges spelmarknad reglerades 2019. Skicklighetsfaktorn är av sekundär betydelse. Det handlar om att du satsar pengar för att vinna mer pengar, sådana spel ska ha tillstånd, säger Özkan Ego.

Emiliano Strauss

Trots att Daily Fantasy Sports inte etablerats i Sverige ännu så är säsongsspelen välkända. De stora kvällstidningarna är några av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.