tisdag 20 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skarpt läge för influencertjänst 

|  
|  

Malmöbolaget GoldenGlow går in i skarpt läge när Mysocials premiumtjänst lanseras om ett par veckor. Nu är det dags att konvertera de företag och tusentals influencers som hittills anslutit sig till tjänsten. 

Mysocials influencers, eller kreatörer som grundaren – och en av Rapidus 34or – Mustafa Alfredji kallar dem, skapar medieinnehåll som totalt har 1,8 miljarder visningar i månaden. Han säger att det är mer än dubbelt så mycket än vad hans två nordiska konkurrenter Splay One och United Screens kan generera tillsammans. Men målet är att klå världens största nätverk för influencers som totalt har 36 miljarder visningar i månaden. 

– Vårt fokus är på kreatörerna och att göra en tjänst där de kan nätverka med likasinnade och hitta företag som de skulle kunna samarbeta med. Tjänsten är anpassad efter deras behov och jag tror det är därför gratisversionen växt rejält med bara en liten marknadsföringsbudget. De flesta som jobbar med influencer marketing fungerar som mellanhand och tar 20 procent av arvodet vid reklamavtal, vi tar ingenting, säger Mustafa Alfredji.  

Premiumtjänsten ska rikta sig till både influencers och företag som vill använda influencer marketing. Den ska bland annat ge företag tillgång till mer avancerade sökfunktioner för att hitta rätt influencer för rätt marknadssegment. Influencer-användarna ges också tillgång till funktioner som kan hjälpa dem att tjäna mer pengar och växa i sina kanaler. 

– Vi är övertygade om att det finns en stor betalningsvilja bland kreatörerna. De kan snabbt tjäna tillbaka abonnemangskostnaderna, bland annat genom en tilläggstjänst som gör att Youtube-videos öppnas direkt i appen så man får betydligt högre reklamintäkter på sina klipp i andra medier, säger Mustafa Alfredji. 

Emiliano Strauss

Malmöbolaget GoldenGlow går in i skarpt läge när Mysocials premiumtjänst lanseras om ett par veckor. Nu är det dags att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • De ska tina upp life science-frosten

    Finansprofilen Markus Neuding samlar tunga namn till MVIP, panelen som ska råda bot på kapitalbristen i life science-sektorn. Tio namnkunniga personer från bland annat Fåhraeus Startup & Growth, EQT och Nordic Angels finns med. Rapidus har hela listan.

  • Lågkonjunkturen behåller sitt grepp

    Skånsk ekonomi befinner sig fortsatt i ett tufft läge och den som hoppas på bättre tider får vänta. Näringslivet kämpar, hushållen har det tufft och osäkerheten om framtiden är påtaglig. Det framgår av en ny konjunkturrapport.


  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.