söndag 5 maj 2024

inloggad som

Skarpt läge för influencertjänst 

|  
|  

Malmöbolaget GoldenGlow går in i skarpt läge när Mysocials premiumtjänst lanseras om ett par veckor. Nu är det dags att konvertera de företag och tusentals influencers som hittills anslutit sig till tjänsten. 

Mysocials influencers, eller kreatörer som grundaren – och en av Rapidus 34or – Mustafa Alfredji kallar dem, skapar medieinnehåll som totalt har 1,8 miljarder visningar i månaden. Han säger att det är mer än dubbelt så mycket än vad hans två nordiska konkurrenter Splay One och United Screens kan generera tillsammans. Men målet är att klå världens största nätverk för influencers som totalt har 36 miljarder visningar i månaden. 

– Vårt fokus är på kreatörerna och att göra en tjänst där de kan nätverka med likasinnade och hitta företag som de skulle kunna samarbeta med. Tjänsten är anpassad efter deras behov och jag tror det är därför gratisversionen växt rejält med bara en liten marknadsföringsbudget. De flesta som jobbar med influencer marketing fungerar som mellanhand och tar 20 procent av arvodet vid reklamavtal, vi tar ingenting, säger Mustafa Alfredji.  

Premiumtjänsten ska rikta sig till både influencers och företag som vill använda influencer marketing. Den ska bland annat ge företag tillgång till mer avancerade sökfunktioner för att hitta rätt influencer för rätt marknadssegment. Influencer-användarna ges också tillgång till funktioner som kan hjälpa dem att tjäna mer pengar och växa i sina kanaler. 

– Vi är övertygade om att det finns en stor betalningsvilja bland kreatörerna. De kan snabbt tjäna tillbaka abonnemangskostnaderna, bland annat genom en tilläggstjänst som gör att Youtube-videos öppnas direkt i appen så man får betydligt högre reklamintäkter på sina klipp i andra medier, säger Mustafa Alfredji. 

Emiliano Strauss

Malmöbolaget GoldenGlow går in i skarpt läge när Mysocials premiumtjänst lanseras om ett par veckor. Nu är det dags att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Finns det ekonomi i delningsekonomi?

    I dagens avsnitt av Lejonkulan sätter riskkapitalisten och affärsängeln Janne Dahlqvist tänderna i delningsekonomin. Kulan gästas av Emelie Nilsson Sträng som grundat företaget Della8.