Färskings andra produkt fick dras tillbaka förra året, men samtidigt lyfte den allt populärare granolan bolaget så de nådde sitt omsättningsmål. Nu siktar det Helsingborgsgrundade bolaget på en nordisk expansion.
För ett år sedan lanserades en havrebaserad smoothie, men när covid drog in vid samma tid fick många inköpare kalla fötter och produktionen drogs tillbaka. Men Färskings granola fortsatte att sälja och de nådde därmed ändå upp till omsättningsmålet för 2020 på 13 miljoner kronor, en ökning från 7,5 miljoner 2019.
– Den växer jättemycket. Vi lanserade den för några veckor sedan på Coop så nu finns vi hos alla de fem stora återförsäljarna. Det är ett stort mål, säger Amanda Larsson som tillsammans med Calle Rosengren grundat bolaget.
Hon har återigen klivit in som vd för företaget, efter att den externa vd:n Axel Appelgren lämnat bolaget, och de har precis anställt en drift- och ekonomichef samt är på jakt efter en försäljningschef. Nu tittar de nämligen på marknader utanför Sverige. I slutet av januari fick Island bli den första internationella marknaden för Färsking.
– Det passar bra som första exportmarknad, som ett test. Det är en liten marknad så går det dåligt är det inte så farligt. Inte för stora volymer, så om det går bra har vi inga problem med produktionskapacitet, säger Amanda Larsson.
Tillsammans med sin medgrundare flyttade hon till Stockholm för två år sedan, men de har fortfarande några av sina investerare kvar i Skåne. Målet är nu att både utveckla nya produkter och fortsätta sin internationella expansion.
– Vi vill bli att nordiskt varumärke, så det ligger i pipen att undersöka grannländerna, säger hon.
Mette Carlbom