onsdag 23 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Färsking satsar på export

|  
|  

Färskings andra produkt fick dras tillbaka förra året, men samtidigt lyfte den allt populärare granolan bolaget så de nådde sitt omsättningsmål. Nu siktar det Helsingborgsgrundade bolaget på en nordisk expansion.

För ett år sedan lanserades en havrebaserad smoothie, men när covid drog in vid samma tid fick många inköpare kalla fötter och produktionen drogs tillbaka. Men Färskings granola fortsatte att sälja och de nådde därmed ändå upp till omsättningsmålet för 2020 på 13 miljoner kronor, en ökning från 7,5 miljoner 2019.

– Den växer jättemycket. Vi lanserade den för några veckor sedan på Coop så nu finns vi hos alla de fem stora återförsäljarna. Det är ett stort mål, säger Amanda Larsson som tillsammans med Calle Rosengren grundat bolaget.

Hon har återigen klivit in som vd för företaget, efter att den externa vd:n Axel Appelgren lämnat bolaget, och de har precis anställt en drift- och ekonomichef samt är på jakt efter en försäljningschef. Nu tittar de nämligen på marknader utanför Sverige. I slutet av januari fick Island bli den första internationella marknaden för Färsking.

– Det passar bra som första exportmarknad, som ett test. Det är en liten marknad så går det dåligt är det inte så farligt. Inte för stora volymer, så om det går bra har vi inga problem med produktionskapacitet, säger Amanda Larsson.

Tillsammans med sin medgrundare flyttade hon till Stockholm för två år sedan, men de har fortfarande några av sina investerare kvar i Skåne. Målet är nu att både utveckla nya produkter och fortsätta sin internationella expansion.

– Vi vill bli att nordiskt varumärke, så det ligger i pipen att undersöka grannländerna, säger hon.

Mette Carlbom

Färskings andra produkt fick dras tillbaka förra året, men samtidigt lyfte den allt populärare granolan bolaget så de nådde sitt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.