lördag 23 november 2024

inloggad som

Almi satsar på gula ärtor

|  
|  

Blekingebaserade uppstickaren Swedish Temptations får sju miljoner kronor från bland annat Almi Invest för att automatisera produktionen av sina veganska livsmedel. 

Bolaget utvecklar livsmedel baserat på fermenterade och groddade gula ärtor, under varumärket Bärta. Grundaren Pia Qvarnström började hemma i köket och flyttade 2017 ut till ett produktionskök i Karlshamn. Produkterna görs fortfarande för hand, men med det nya kapitalet ska produktionsprocessen nu börja automatiseras. 

– Det blir en gradvis uppskalning av produktionen, det kommer att ta lång tid innan allt är helt automatiserat. Nu sker allt helt manuellt. Vi blandar, marinerar, lägger upp på plåtar, bryter och packar. Just nu står jag och plockar ut grejer från ugnen, säger Pia Qvarnström till Rapidus. 

Bolaget har sju anställda och omsatte tre miljoner kronor förra året. Den summan förväntas dock öka markant i år eftersom Bärtas produkter nu säljs hos de stora dagligvaruhandlarna Ica, Coop och Bergendahls, i totalt cirka 450 butiker. 

Hälften av de sju miljonerna i den aktuella emissionen kommer från Almi Invest och resten står Kale United, Sparbanken i Karlshamns näringslivsstiftelse, Krigskassa Blekinge och affärsänglar för. Kapitalet ska också gå till utveckling av nya produkter och marknadsexpansion, där en utlandslansering kan ske redan i år. 

– Vi kommer att behöva fylla på kassan igen med en lite större emission. Hur mycket beror på hur vi bedömer marknadspotentialen för våra produkter vilket vi ska kolla på nu, säger Pia Qvarström. 

Emiliano Strauss

Blekingebaserade uppstickaren Swedish Temptations får sju miljoner kronor från bland annat Almi Invest för att automatisera produktionen av sina veganska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.