Blekingebaserade uppstickaren Swedish Temptations får sju miljoner kronor från bland annat Almi Invest för att automatisera produktionen av sina veganska livsmedel.
Bolaget utvecklar livsmedel baserat på fermenterade och groddade gula ärtor, under varumärket Bärta. Grundaren Pia Qvarnström började hemma i köket och flyttade 2017 ut till ett produktionskök i Karlshamn. Produkterna görs fortfarande för hand, men med det nya kapitalet ska produktionsprocessen nu börja automatiseras.
– Det blir en gradvis uppskalning av produktionen, det kommer att ta lång tid innan allt är helt automatiserat. Nu sker allt helt manuellt. Vi blandar, marinerar, lägger upp på plåtar, bryter och packar. Just nu står jag och plockar ut grejer från ugnen, säger Pia Qvarnström till Rapidus.
Bolaget har sju anställda och omsatte tre miljoner kronor förra året. Den summan förväntas dock öka markant i år eftersom Bärtas produkter nu säljs hos de stora dagligvaruhandlarna Ica, Coop och Bergendahls, i totalt cirka 450 butiker.
Hälften av de sju miljonerna i den aktuella emissionen kommer från Almi Invest och resten står Kale United, Sparbanken i Karlshamns näringslivsstiftelse, Krigskassa Blekinge och affärsänglar för. Kapitalet ska också gå till utveckling av nya produkter och marknadsexpansion, där en utlandslansering kan ske redan i år.
– Vi kommer att behöva fylla på kassan igen med en lite större emission. Hur mycket beror på hur vi bedömer marknadspotentialen för våra produkter vilket vi ska kolla på nu, säger Pia Qvarström.
Emiliano Strauss