Efter ett relativt bra pandemiår, med nytt kontor och sin första kund bland internationella sportklubbar, börjar nu BrainLit etablera sig på andra sidan Atlanten. Intresset för tekniken har ökat markant och Lundabolaget har nu landat sina första storkunder.
Bland de nya kunderna finns bland annat ett av centrala USAs största vårdbolag med en omsättning på över tre miljarder dollar. Även en detaljhandelskedja med cirka 1.300 butiker och flera återförsäljare har lagt ordrar på BrainLits patenterade ljussystem.
– Detaljhandelskedjan är en av de absolut största i USA. Vi ska börja med en valideringsinstallation i en butik i Pittsburg, Pennsylvania, och sen kommer systemet rullas ut i alla deras butiker. Värdet på första ordern ligger på ungefär en halv miljon kronor, vilket vi sen får multiplicera med 1.300, säger Niclas Olsson.
Förra veckan deltog Oliver Moorhouse, BrainLits chef i USA, i ett panelsamtal på Swedish-American Chamber of Commerce i New York. Han delade rampljuset med Astra Zenecas ordförande Leif Johansson, Northzone-profilen Pär-Jörgen Pärson och Richard Gustafson, vd på SAS.
– Det är en indikator på att det vi jobbar med väcker stor uppmärksamhet i USA. Pandemin har hämmat oss i den mån att vi haft svårt att få access för att göra installationer, många företag har förbjudit sina leverantörer från att komma till deras lokaler. Men intresset för vår teknik har ökat dramatiskt det senaste året, säger BrainLits vd Niclas Olsson till Rapidus.
Efter att pandemin tagit fart väckte BrainLit liv i en nedgrävd del av patentportföljen. Den rörde ett UV-ljussystem som kan döda virus och bakterier från olika typer av ytor. Detta UV-system har nu kommersialiserats och kompletterats med bolagets patenterade system BioCentric Lighting, som imiterar dagsljusets variation under dygnet och kan anpassas efter individuella behov. Det är denna nya kombination som nu går i rasande fart framåt i USA.
– Vi adresserar två dimensioner hos företagen som installerar systemet. BioCentric-systemet fokuserar på hälsa och kan enligt forskningen öka de anställdas immunförsvar med 20 till 30 procent. Detta i kombination med UV-tekniken som gör arbetsplatsen säker. Ska detaljhandeln överleva över tid och stå sig mot e-handeln, så måste man inkludera säkerhet i kundupplevelsen. Vår lösning är dessutom framtidssäkrad, om det kommer ett nytt virus så kan vi med hjälp av data om patogenen uppdatera systemet för attackera just det viruset, säger Niclas Olsson.
Emiliano Strauss