lördag 13 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Första storkunderna i USA för BrainLit

|  
|  

Efter ett relativt bra pandemiår, med nytt kontor och sin första kund bland internationella sportklubbar, börjar nu BrainLit etablera sig på andra sidan Atlanten. Intresset för tekniken har ökat markant och Lundabolaget har nu landat sina första storkunder.  

Bland de nya kunderna finns bland annat ett av centrala USAs största vårdbolag med en omsättning på över tre miljarder dollar. Även en detaljhandelskedja med cirka 1.300 butiker och flera återförsäljare har lagt ordrar på BrainLits patenterade ljussystem. 

– Detaljhandelskedjan är en av de absolut största i USA. Vi ska börja med en valideringsinstallation i en butik i Pittsburg, Pennsylvania, och sen kommer systemet rullas ut i alla deras butiker. Värdet på första ordern ligger på ungefär en halv miljon kronor, vilket vi sen får multiplicera med 1.300, säger Niclas Olsson. 

Förra veckan deltog Oliver Moorhouse, BrainLits chef i USA, i ett panelsamtal på Swedish-American Chamber of Commerce i New York. Han delade rampljuset med Astra Zenecas ordförande Leif Johansson, Northzone-profilen Pär-Jörgen Pärson och Richard Gustafson, vd på SAS.

– Det är en indikator på att det vi jobbar med väcker stor uppmärksamhet i USA. Pandemin har hämmat oss i den mån att vi haft svårt att få access för att göra installationer, många företag har förbjudit sina leverantörer från att komma till deras lokaler. Men intresset för vår teknik har ökat dramatiskt det senaste året, säger BrainLits vd Niclas Olsson till Rapidus.

Efter att pandemin tagit fart väckte BrainLit liv i en nedgrävd del av patentportföljen. Den rörde ett UV-ljussystem som kan döda virus och bakterier från olika typer av ytor. Detta UV-system har nu kommersialiserats och kompletterats med bolagets patenterade system BioCentric Lighting, som imiterar dagsljusets variation under dygnet och kan anpassas efter individuella behov. Det är denna nya kombination som nu går i rasande fart framåt i USA. 

– Vi adresserar två dimensioner hos företagen som installerar systemet. BioCentric-systemet fokuserar på hälsa och kan enligt forskningen öka de anställdas immunförsvar med 20 till 30 procent. Detta i kombination med UV-tekniken som gör arbetsplatsen säker. Ska detaljhandeln överleva över tid och stå sig mot e-handeln, så måste man inkludera säkerhet i kundupplevelsen. Vår lösning är dessutom framtidssäkrad, om det kommer ett nytt virus så kan vi med hjälp av data om patogenen uppdatera systemet för attackera just det viruset, säger Niclas Olsson.  

Emiliano Strauss

Efter ett relativt bra pandemiår, med nytt kontor och sin första kund bland internationella sportklubbar, börjar nu BrainLit etablera sig […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Volkswagen väljer Lund för expansion

    Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.

  • ANNONS Innehåll från EKN

    Därför ökar efterfrågan på pansarglas

    Efterfrågan på pansarglas stiger i takt med upprustningen av militär och polis. Det märks hos Hammerglass i skånska Förslöv. Med stöd från EKN kan bolaget växa snabbt och säkert på nya marknader som Australien och Nordamerika.

  • Thule drar ned mål – aktien steg

    Friluftsbolaget Thule drar ned sitt finansiella mål. Det framkom i ett pressmeddelande på onsdagkvällen. På tiden, tyckte aktiemarknaden som inte tagit det tidigare målet på allvar.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.