torsdag 21 november 2024

inloggad som

Första storkunderna i USA för BrainLit

|  
|  

Efter ett relativt bra pandemiår, med nytt kontor och sin första kund bland internationella sportklubbar, börjar nu BrainLit etablera sig på andra sidan Atlanten. Intresset för tekniken har ökat markant och Lundabolaget har nu landat sina första storkunder.  

Bland de nya kunderna finns bland annat ett av centrala USAs största vårdbolag med en omsättning på över tre miljarder dollar. Även en detaljhandelskedja med cirka 1.300 butiker och flera återförsäljare har lagt ordrar på BrainLits patenterade ljussystem. 

– Detaljhandelskedjan är en av de absolut största i USA. Vi ska börja med en valideringsinstallation i en butik i Pittsburg, Pennsylvania, och sen kommer systemet rullas ut i alla deras butiker. Värdet på första ordern ligger på ungefär en halv miljon kronor, vilket vi sen får multiplicera med 1.300, säger Niclas Olsson. 

Förra veckan deltog Oliver Moorhouse, BrainLits chef i USA, i ett panelsamtal på Swedish-American Chamber of Commerce i New York. Han delade rampljuset med Astra Zenecas ordförande Leif Johansson, Northzone-profilen Pär-Jörgen Pärson och Richard Gustafson, vd på SAS.

– Det är en indikator på att det vi jobbar med väcker stor uppmärksamhet i USA. Pandemin har hämmat oss i den mån att vi haft svårt att få access för att göra installationer, många företag har förbjudit sina leverantörer från att komma till deras lokaler. Men intresset för vår teknik har ökat dramatiskt det senaste året, säger BrainLits vd Niclas Olsson till Rapidus.

Efter att pandemin tagit fart väckte BrainLit liv i en nedgrävd del av patentportföljen. Den rörde ett UV-ljussystem som kan döda virus och bakterier från olika typer av ytor. Detta UV-system har nu kommersialiserats och kompletterats med bolagets patenterade system BioCentric Lighting, som imiterar dagsljusets variation under dygnet och kan anpassas efter individuella behov. Det är denna nya kombination som nu går i rasande fart framåt i USA. 

– Vi adresserar två dimensioner hos företagen som installerar systemet. BioCentric-systemet fokuserar på hälsa och kan enligt forskningen öka de anställdas immunförsvar med 20 till 30 procent. Detta i kombination med UV-tekniken som gör arbetsplatsen säker. Ska detaljhandeln överleva över tid och stå sig mot e-handeln, så måste man inkludera säkerhet i kundupplevelsen. Vår lösning är dessutom framtidssäkrad, om det kommer ett nytt virus så kan vi med hjälp av data om patogenen uppdatera systemet för attackera just det viruset, säger Niclas Olsson.  

Emiliano Strauss

Efter ett relativt bra pandemiår, med nytt kontor och sin första kund bland internationella sportklubbar, börjar nu BrainLit etablera sig […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Tord Wingren ser ljuset för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren har ett mål – att hans bolag Brainlit ska få sitt genombrott innan han går i pension. Nu får han hjälp av pengar från en amerikansk fond.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.