Malmöbaserade Raging Pig Company, som tar fram växtbaserad mat med bacon i fokus, har tagit in sina första investerare. Pengarna kommer från den Hongkong-baserade Foodtech-acceleratorn Brinc Accelerator (Artesian VC) och det amerikanska bolaget New Territory Ventures, som bland annat även investerat i taxitjänsten Uber. Parterna går in med 80.000 dollar vardera till en värdering på två miljoner dollar.
– Vi ser främst våra initiala investeringar som ett kvitto på den framtida potentialen. Båda investerare kommer förutom pengarna även att bidra med såväl kunskap som nätverk gällande de amerikanska och asiatiska marknaderna, säger Adam Mikkelsen som grundade Raging Pig tillsammans Eric Calderon.
Då Raging Pigs bakgrund är i kommunikationsbranschen ser de i nuläget inget större behov av att lägga stora summor på betald marknadsföring, då de har en solid strategi för detta.
– Pengarna kommer främst att läggas på att bygga upp ett välfungerande flöde “bakom kulisserna” gällande såväl produktutveckling som logistik vilket är essentiellt inför den globala lanseringen med initialt fokus på den amerikanska marknaden, säger Adam Mikkelsen, som var i topp fem när Rapidus och PwC i fjol presenterade 34orna för andra året i rad.
Trots en uppsjö av befintliga alternativ till kött ute på marknaden ser uppstartsbolaget en stor potential och vill med hjälp av branding sammankoppla produkt med populärkultur.
– Anledningen till att vi gett oss in i den växtbaserade kostens förlovade land är att vi anser att existerande varumärken inte nödvändigtvis driver på den förändring vår värld behöver i en tillräckligt snabb takt. På produktsidan kommer vi under året att lansera en del spännande produkter, med vår kronjuvel vegansk stekbacon i centrum. Med det sagt skulle jag vilja påstå att om vi kan konvertera åtminstone en rumpröstande köttälskande boomer innan året är slut så är vi ganska nöjda, säger Adam Mikkelsen.
Julia Eriksson