Massivegrundaren Martin Walfisz har tillsammans med Teis Anker Mikkelsen utvecklat en ny affärsmodell för mobilspel som går under bolagsnamnet Multiscription. Efter månader av teknik- och konsumenttester är modellen nära att lanseras – och en nyemission är planerad till våren.
– Vi har hittat ett nytt sätt att sälja mobilspel på, vilket är helt rätt i tiden när det kommer till att hitta nya vägar för affärsmodeller. Vi jobbar just nu med att lansera vår egen affärsmodell och sedan ett par månader har vi börjat med tekniktester och konsumenttester vilket är ett första steg för att lansera på riktigt, säger Martin Walfisz till Rapidus.
I dag finns det två sätt att sälja mobilspel på: premium och free to play. Med premium betalar kunden för tjänsten direkt men med free to play är det gratis att börja spela, men man får stå ut med reklamavbrott eller betala för fördelar i spelet.
– Vår prenumerationsmodell är en hybrid av free to play och månadsprenumeration, kan man säga. Senaste året har vi byggt en teknikplattform och vi har nu kontaktat spelpublishers för att integrera Multiscription i sina spel. Vi har fått positiva svar från åtminstone femtio publishers, vilket är ett stort steg framåt, säger Martin Walfisz.
Efter att ha tagit in fyra miljoner från affärsänglar 2019 så tog man in lika mycket förra året från befintliga och nya affärsänglar. Till våren planerar de ytterligare en nyemission.
– Vi räknar med att landa på en summa av fyra till åtta miljoner.
I Danmark finns dotterbolaget med samma namn där medgrundaren och vd:n Teis Anker Mikkelsen byggt upp ett team, och där den huvudsakliga operativa verksamheten bedrivs.
– Den stora lanseringen sker under året, om allt går som det ska. Jag kan avslöja att vi fått inledande positiva resultat, säger Martin Walfisz.
Julia Eriksson