lördag 6 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

34orna: Nya framgångar för indieutvecklare från Malmö

|  
|  

Oskar Stålberg, 30, medgrundare till Plausible Concept i Malmö som utvecklat succéspelet Bad North rider vidare på framgångsvågen och har i år släppt spelet Townscaper i egen regi. Spelet som går ut på att bygga färgglada stadsmiljöer har gått ännu bättre än Bad North.

– Jag ville undersöka den grafiska stilen och testa nya grepp. Det började förutsättningslöst och det var en mer artistisk idé där jag ville lära mig mer om vissa algoritmer, säger Oskar Stålberg, som för andra året i rad är en av Rapidus och PwC:s 34or.

Townscaper kom ut på marknaden i juni och det har gått långt över förväntan. Även försäljningen av Bad North rullar på.

– Townscaper har sålt tio gånger mer än väntat och är nu uppe i en försäljning om sex till sju miljoner kronor. På samma gång flyter försäljningen av Bad North på automatiskt. Townscaper känns extra kul eftersom jag utvecklade spelet mest för min egen skull och ville testa gränserna för vad jag själv trodde jag kunde lyckas med.

Största fokus just nu ligger dock på föräldraledighet då hans dotter fyller ett år i december.

– Jag kommer fortsätta utveckla spel, det är det jag kan och är bra på. Men just nu ser jag fram emot att ta hand om min dotter på heltid.

Julia Eriksson

Oskar Stålberg, 30, medgrundare till Plausible Concept i Malmö som utvecklat succéspelet Bad North rider vidare på framgångsvågen och har […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Gurk-gate i Lejonkulan

    Saveggy är tillbaka i Lejonkulan efter sin stora pilotlansering där företaget fick smaka på hur snabbt negativ press kan sprida […]


  • Game Habitat flyttar in på Minc

    Lokalerna vid Södertull blev för dyra för Game Habitat efter medlemsbortfall. Nu blir spelutvecklingshubben inneboende och flyttar i vår in till startuphuset Minc.

  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.