Malmöföretaget Spiideo tar in 30 miljoner kronor, huvudsakligen från existerande delägare som LMK, Roosgruppen, Måns Hultmans bolag Tassaka Invest och styrelseordföranden Örjan Johansson. Den sistnämnde säger till Rapidus att försäljningen fått fart under coronapandemin och att bolaget ska använda pengarna för fortsatt tillväxt.
– Det går framåt väldigt fort, vi finns på nästan tusen arenor nu och skulle kunna sluta investera för att leva väl på det vi har. Men vi vill att bolaget ska fortsätta expandera, säger Örjan Johansson.
Spiideos mjukvara styr automatiskt kameror som spelar in matcher eller träningar åt idrottslag och även hanterar delning och lagring av klippen. Under pandemin har bland annat flera NBA-lag börjat använda Spiideos tjänster.
Tidigare i år lanserades Spiideo Play för att streama matcher, som ett komplement till den tidigare tjänsten Spiideo Perform som är till för att klubbarna själva ska kunna analysera spelet i detalj.
– De kompletterar varandra väldigt väl. Mindre klubbar vill både analysera sitt spel och kunna sända sina matcher, särskilt nu när det inte finns någon publik. Stora klubbar har redan sålt tv-rättigheterna, men vill kunna sända sina ungdomslag. Nu säljer vi i nästan 40 länder tack vare att vi använder Amazons globala molntjänst och Axis kameror som distribueras överallt, säger Örjan Johansson.
2019 omsatte Spiideo drygt 27 miljoner och gjorde en förlust på 18,2 miljoner. Örjan Johansson säger att målsättningen är att dubbla omsättningen varje år, men vill inte lämna någon prognos på när företaget kan gå med vinst.
– Så länge vi har en extrem tillväxt så vill vi anställa säljare, investera i marknadsföring och öka omsättningen. Vi tänker inte kortsiktigt på vinst utan på att det finns det en jättemarknad för oss, säger han.
Niclas Lindstrand