onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Extra: NanoEcho tar in 34 miljoner

|  
|  

I fredags fick NanoEcho in de sista delarna för att bygga sin första prototyp för en ny typ av ultraljudsundersökningar. Lundabolaget håller på att avsluta en nyemission på 34 miljoner kronor som ska täcka utgifterna när systemet görs redo för CE-märkning samt inför en framtida kommersialisering.

Bolaget utvecklar en medicinteknisk produkt för diagnosticering av olika cancertyper som kallas magnetomotoriskt ultraljud. De använder nanopartiklar som kontrastmedel för att ge precisa avbildningar av sjuk vävnad och var exakt den befinner sig.

– Det är ett historiskt ögonblick i NanoEcho. Vi samarbetar med olika utvecklingsbolag som tar fram de olika delarna och de har börjat leverera. Vi sitter med systemintegrationen och nu är hela systemet med alla hårdvarudelar på plats för första gången, säger Linda Persson, vd på NanoEcho.

Till en början riktar de in sig på rektalcancer men Linda Persson menar att tekniken – och patentansökan som nyligen skickats in – även går att tillämpa på andra cancertyper, till exempel i bukspottskörteln.

– Nu påbörjas ett jättearbete med att få all teknik att fungera tillsammans.  Vi har redan alla godkännanden klara för att sätta igång studien och är snart redo att börja med patientrekryteringen, säger Linda Persson.

Med den aktuella nyemissionen får NanoEcho runt 100 nya delägare och planen är att börsnotera bolaget under första halvåret 2021. Nuvarande huvudägare är investeringsbolaget Cardeon Futuring Finance, som i sin tur också planerar att gå till börsen.

– Vi har vänt oss till vår aktiebok och strategiskt utvalda aktörer från Cardeons nätverk. Nu väntar vi på att en extra aktieutdelning ska bli klar och vill inte gå ut med summan på nyemissionen innan vi själva kontaktat våra aktieägare, säger Linda Persson.

Emiliano Strauss

I fredags fick NanoEcho in de sista delarna för att bygga sin första prototyp för en ny typ av ultraljudsundersökningar. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.