onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Skånskt mattespel gör succé på Kickstarter

Efter bara ett par dagar hade Akribian, före detta Scientific EdTech, klarat den lilla privata finansieringskampanjen de startat på Kickstarter. Mer än pengarna är de anmälda testspelarna värda för bolaget.

– Vi har redan börjat få feedback från testanvändarna som kommer att hjälpa oss med branding bland annat. Några barn har dessutom testat spelet och första banan som handlar om likhetstecknet. Om ungefär en fjärdedel av barnen kunde frågorna om det innan de spelat, klarade alla barn frågorna efter de spelat, säger psykologen Martin Hassler Hallstedt, vars KBT-forskning spelet bygger på.

En insats på Kickstarter ger finansiärerna en årsprenumeration på spelet som nu är lanserat i en beta-version. Med en något större satsning kunde man dessutom få vara med och namnge karaktärerna i spelet, men de abonnemangen sålde slut direkt. En av dem som hann med är Lunds universitets innovationschef Linus Wiebe.

– Det är ett väldigt roligt projekt. Jag tänkte på mina döttrar och ville döpa en karaktär efter dem, med en kombination av deras namn, säger han.

I takt med att Akribian får in feedback om spelet ska det justeras inför den planerade breda lanseringen, som kommer ske i Sverige och Storbritannien i början av nästa år.

Emiliano Strauss

Efter bara ett par dagar hade Akribian, före detta Scientific EdTech, klarat den lilla privata finansieringskampanjen de startat på Kickstarter. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.