tisdag 23 april 2024

inloggad som

Pressade rekryterare tvingas bli digitala

Rekryteringsbranschen i Skåne drabbas hårt av coronakrisen. Videosamtal och digitala möten har blivit vardag och i vissa fall har sökande fått anställning utan ett enda fysiskt möte med rekryterare eller arbetsgivare.

Krisen tvingade SJR in Scandinavia, med huvudkontor i Stockholm samt kontor i bland annat Malmö och Helsingborg, till en digital omställning. I dag sker i princip samtliga kundmöten och intervjuer med kandidater digitalt.

– Det är tuffa tider, många har anställningsstopp och ser över antalet konsulter. Men det har ändå gått bättre än vi väntat oss. I mars bromsades förfrågan, men allt eftersom ökar takten igen. Vi har fördelen att vi har ett brett erbjudande, samtidigt som kompetent personal inom till exempel ekonomi och finans är eftertraktad även i utmanande tider, säger Malin Hanquist, kund- och försäljningschef på SJR Syd.

Hon märker också att effektiviteten ökar när tre–fyra kundmöten kan klämmas in på samma tid som det tidigare tog att åka till ett. Men en osäkerhet framöver är om rörligheten på arbetsmarknaden minskar och fler blir försiktiga med att byta arbetsgivare.

– Vi täcker ett stort område, hela Skåne och södra Halland, och det har blivit mycket mer effektivt nu när vi både anlitar våra egna konsulter och rekryterar till kund digitalt. Det är fascinerande och imponerande hur människor anpassar sig efter omständigheterna. Nu har vi några exempel på personer som anställts hos kund, men som aldrig träffat oss eller kunden. Det ska bli spännande att följa upp, säger Malin Hanquist.

En sådan digital omställning funkar dock inte för alla. Daniella Ibis Kallaris, som driver Appointed, har till exempel varit beroende av det fysiska mötet. För henne har krisen inneburit ett nästan totalt stopp av verksamheten.

– Personligen har alla mina uppdrag blivit pausade, det är som att alla väntar på att något ska hända. Det är väldigt tråkigt, men inte så mycket att göra åt. Jag kan inte ersätta det personliga mötet med videosamtal. Det är liksom precis det min roll handlar om. Jag rekryterar mest till chefsroller och det är de mjuka och personliga värdena jag vill kunna återge till kunden, säger Daniella Ibis Kallaris.

Inte heller Mats Kullenberg, vd på Dreamwork i Helsingborg, tror att de fysiska mötena helt kan ersättas av digitala alternativ.

– Vi har i flera år jobbat med digitala möten, men ju mer komplicerad rollen är för en tjänst, desto större behov har man av fysiska möten. Men visst har gränsen flyttats i dag. Digitalt kan effektiviteten öka väsentligt, utmaningen ligger i att behålla kvalitén, säger han.

Dreamwork har precis som branschkollegorna drabbats hårt av krisen, med flertalet projekt som avbrutits eller satts på paus. Det har lett till åtstramningar, uppsägningar och permitteringar.

– Första faktorn är den ekonomiska osäkerheten som gör att många vill vänta tills det lagt sig. Sen finns en medicinsk faktor, folk vill inte träffas. Kontoren är tomma och det försvårar processerna som är igång, det är svårare att hålla tempot. Sen är det klart att vi gör mängder av intervjuer på Skype, Zoom och så vidare, men det försvårar ändå. Hela rekryteringsbranschen kanske inte är död, men nästan. I alla fall väldigt hårt ansträngd, säger Mats Kullenberg.

Även Poolia Malmö har tvingats till uppsägningar och permitteringar, men klarar sig enligt vd Charlotte Sahlin ganska bra. Det har de främst sin breda kundmix och sina offentliga kunder, med upphandlade kontrakt, att tacka för.

– Vi är väl representerade på den offentliga marknaden som tuffar på. Det vi märker tydligt är svårigheterna när vi inte kan träffa våra kunder. Vår bransch bygger mycket på att prata med och om människor, mycket bedömningar, och då är det oslagbart att mötas, säger hon.

Poolia har också tvingats till en digital omställning, som hon välkomnar, trots att hon värderar personliga möten.

– Vi var redan inne på det innan krisen, men det hade inte slagit igenom i vår verksamhet. Krisen har påskyndat det digitala och vi har redan flera exempel där en stor del av processen skett digitalt och med andra typer av möten som walk and talk-promenader, säger Charlotte Sahlin.

Emiliano Strauss

Rekryteringsbranschen i Skåne drabbas hårt av coronakrisen. Videosamtal och digitala möten har blivit vardag och i vissa fall har sökande […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad