måndag 3 februari 2025

inloggad som

Till de påstådda profitörernas försvar

Det kinesiska tecknet för ordet kris betyder också möjlighet. Åtminstone påstods det i ett avsnitt av Simpsons och inte skulle väl de hitta på saker? För många av de skånska tillväxtföretagen är verkligen coronakrisen också en möjlighet.

Av Niclas Lindstrand, Rapidus obotlige optimist

Ska vi börja med att konstatera att det inte är något fel på att tjäna pengar nu heller? Den röda kvällstidningen ylar visserligen om ”coronaprofitörer” på sin regeringstrogna ledarsida, men samtidigt har samma tidning låst artiklar av typen ”Så vet du om du blivit smittad” bakom sina betalväggar.

Tvärtom, det är bra för oss alla att några växer i kristider. De har underleverantörer, de kan anställa, de behöver skaffa sig IT-tjänster och deras anställda köper prylar. Toppen! (Om de dessutom behöver ett piggt nyhetsbrev om det innovativa näringslivet i Öresund så skadar det inte heller.)

Vissa branscher passar bara bra i den nya och förhoppningsvis tillfälliga coronavärlden. Dataspel är precis den eskapism som behövs och inte helt oväntat ökade nedladdningen på Steam med 40 procent så fort självpåtagen karantän blev en trend bland försiktiga och/eller arbetsskygga. Digital distribution är standard i branschen sedan flera år och man kan inte sitta dygnet runt och försöka tolka chefsepidemiologen som om hans yttranden vore Bibelkoden eller Bob Dylans texter. (Den nya Dylanlåten ”Murder most foul”, som till synes handlar om mordet på JFK, är ungefär lika lång och kryptisk som Bibeln. Men jag är mer säker på att Dylan finns. Hur osannolikt det än verkar.)

Att sedan företag som Malmöbaserade SharkMob liksom nån liten fordonstillverkare på Hisingen hjälper vården genom att göra 3D-visir för att skydda mot spridning gör att man känner sig som en god medborgare när man lirar lite till.

Automatiseringen gynnas också och om den kombineras med sjuk- eller hälsovård är det bingo. MedicPens nye vd Jan Andersson kan räkna med att företagets uppkopplade läkemedelsdispenser gått från en spännande produkt för framtiden till något som äldreboenden runt om i världen vill ha nu på en gång, helst i går.

När nu hela livet ska levas på distans så är det förstås många som har potential att vinna på distansarbete och inte bara på tidsfördriv. Teleoperatörerna muttrar om sina kapacitetsproblem hela vägen till banken. Och specialisterna på distansutbildningar, som till exempel TicTac och StudyBee, möter en efterfrågan som de bara kunnat drömma om för en månad sedan.

Andra har skruvat om sina produkter blixtsnabbt. Greg Dingizian hade en närmast övernaturlig tajming genom att ta över resesäkerhetsföretaget Safeture i Lund lagom till att alla ville kunna följa sina anställda. Särskilt med gratistjänsten för att följa coronautbrottet som togs fram ögonblickligen.

Nu är förvisso jobbresor lika sällsynta som fladdermussoppa på skånska krogar, men tjänsten hann få en uppmärksamhet på någon vecka som annars hade tagit flera år att skaffa. Systerföretaget Curando, som Dingizian inte har köpt (än), kan göra samma resa med sin digitala frånvarotjänst som vips anpassades till att spåra coronasymptom.

Sist (och faktiskt även minst) bland coronakrisens vinnare märks katten Stella på Engelbrektsgatan i Malmö, hon tycker att det är en utmärkt idé att matte och husse är hemma hos henne mycket mer.

Var och en av dessa, och alla andra som kan ställa om, gör bäst i att utnyttja krisen maximalt i stället för att skämmas. Inte bara för sin egen skull, de måste bära alla oss andra som oroar oss för efterfrågan under de närmaste månaderna och åren. Det är inte ett dugg fult. Det är inte som om de sålde handsprit för 750 kronor flaskan på Tradera eller tog 6,6 procents ränta på en uppskjuten skatteinbetalning. Där kan vi snacka om coronaprofitörer.

Det kinesiska tecknet för ordet kris betyder också möjlighet. Åtminstone påstods det i ett avsnitt av Simpsons och inte skulle […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.