Med det långsiktiga målet att skapa ett globalt nätverk för företag ska en ny dansk digital utvecklingsplattform, WeZimplify, locka företag både i Öresundsregionen och resten av Europa. Ambitionerna är skyhöga hos grundaren och administrativa chefen Sara Schøler Lass.
– Vårt fokus är till att börja med danska företag, men eftersom vi är virtuella så är det upplagt för ett globalt mål. Därför finns det god chans att få med tillväxtföretagen i Öresund i nätverket också, säger Sara Schøler Lass.
På knappt ett år har tio betalande företag och 700 användare gått med i nätverket. Alla med engelska som affärsspråk. Kort sagt är affärsidén att skapa mer kontakt mellan företag och deras intressenter som kunder, partners, användare, leverantörer etcetera samt nya företag.
Kontakterna ska användas i test, produkt- eller affärsutveckling. Därmed ska WeZimplify fungera som en virtuell genväg till utveckling. Man kan också kalla det företagens svar på LinkedIn. Medan företagen mot betalning får fokusgrupper, kunskap och rapporter, så får övriga användare, leverantörer och andra intressenter, framför allt kunskap och näringslivsnätverk.
– Vi har börjat som en grupp partners kring WeZimplify och än så länge gör vi allt självfinansierat. När vi börjar skala upp globalt så ska vi förmodligen också locka investerare, säger Sara Schøler Lass.
Keld Broksø