Efter True Gums första utländska marknadsgenombrott i Sverige i somras har Köpenhamnsbolaget gått starkt fram emot målet att expandera i Europa. Först ut är Nederländerna och Belgien, samt ett jätteavtal i Tyskland.
Sedan True Gums plastfria, organiska tuggummi lanserades på alla 250 svenska Espresso House-caféer förra året har det etablerat sig i på de tyska, nederländska och belgiska marknaderna. Bolaget fördubblade produktionen efter ett avtal med tyska detaljhandelskedjan Drogerie Markt, med 3.500 butiker globalt. Man har nyss också slutit avtal med hälsokedjan Holland & Barrett, med 250 butiker i Nederländerna och Belgien. I Danmark säljer True Gum till 1.500 butiker.
Utlandsexpansionen har, enligt marknadschef och medgrundare Peter Juul Regnersgaard, gått snabbare än väntat:
– Vi är superstolta över de internationella avtalen, säger han till Rapidus.
Under 2019 ökade de antalet försäljningsställen från 250 till 5.000 butiker. Antalet anställda vuxit från fem till 25 personer. De har dessutom även mindre försäljning i fler europeiska länder och har gjort produktionsutrymmet åtta gånger större.
Bolaget grundades 2016 för att utveckla ett 100 procent biologiskt nedbrytbart och veganskt tuggummi som undviker konstgjorda material.
Keld Broksø