torsdag 10 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Danskt eko-tuggummi på europeisk expansion

|  
|  

Efter True Gums första utländska marknadsgenombrott i Sverige i somras har Köpenhamnsbolaget gått starkt fram emot målet att expandera i Europa. Först ut är Nederländerna och Belgien, samt ett jätteavtal i Tyskland.

Sedan True Gums plastfria, organiska tuggummi lanserades på alla 250 svenska Espresso House-caféer förra året har det etablerat sig i på de tyska, nederländska och belgiska marknaderna. Bolaget fördubblade produktionen efter ett avtal med tyska detaljhandelskedjan Drogerie Markt, med 3.500 butiker globalt. Man har nyss också slutit avtal med hälsokedjan Holland & Barrett, med 250 butiker i Nederländerna och Belgien. I Danmark säljer True Gum till 1.500 butiker.

Utlandsexpansionen har, enligt marknadschef och medgrundare Peter Juul Regnersgaard, gått snabbare än väntat:

– Vi är superstolta över de internationella avtalen, säger han till Rapidus.

Under 2019 ökade de antalet försäljningsställen från 250 till 5.000 butiker. Antalet anställda vuxit från fem till 25 personer. De har dessutom även mindre försäljning i fler europeiska länder och har gjort produktionsutrymmet åtta gånger större.

Bolaget grundades 2016 för att utveckla ett 100 procent biologiskt nedbrytbart och veganskt tuggummi som undviker konstgjorda material.

Keld Broksø

Efter True Gums första utländska marknadsgenombrott i Sverige i somras har Köpenhamnsbolaget gått starkt fram emot målet att expandera i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Dug lånar för att få upp farten

    Pengarna från emissionen i höstas räckte inte och nu tvingas potatisdrycksföretaget Dug fylla på med lån. Men 2025 ska bli året då försäljningen äntligen kommer i gång på allvar.

  • Fomo-effekt gav Re:meat övertecknad runda

    Investerarintresset var stort när köttodlingsbolaget Re:meat sökte nya pengar. Nu ska Sveriges första ”köttbryggeri” byggas i Lund.

  • Genombrott för spisbolaget

    Emerging Cooking Solutions, som arbetar för klimat- och hälsovänligare matlagning i Afrika får efter 14 år in sin första stora finansering. — Det har varit en sinnessjuk uthållighet, säger grundaren Per Löfberg.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.