onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Kattegatt konkurrerar med Öresund

Kort sagt: Vad är sexigast? En ny Kattegattsförbindelse på 46 kilometer från Själland till Århus, eller nya Öresundsförbindelser? Helt klart det förstnämnda, sett med danska politikers ögon. Nya utredningsuppdrag utmanar nu Öresundsregionen.

Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör

När det danska transport- och bostadsdepartementet i januari gav i uppdrag att fortsatt utreda en fast förbindelse över Kattegatt till Jyllands ”huvudstad” Århus så skapade det inga svallvågor över Öresund. Men det borde det ha gjort.

Vi har fått en uppenbar konkurrent till skisserna på en Öresundsmetro, en Helsingborg-Helsingör-förbindelse och Landskronas initiativ om tåg till Köpenhamn.

Den nya Kattekattutredningen är en förstärkning av initiativ som redan satts igång. Den ska bland annat se över konsekvenserna för miljö och ekonomi. Den är också en politisk förstärkning. I opposition gick Socialdemokraterna inte med på den borgerliga regeringens förslag på en förbindelse över Kattegatt, eftersom det inte ingick att undersöka möjligheterna för en järnvägsförbindelse.

Nu har den socialdemokratiska regeringen fortsatt med utredningen, som nu också innehåller järnvägsförbindelsen. Alla är glada över hela det politiska spektrat. Nästan hela det nya Folketinget är överens om att reducera koldioxidutsläppet med 70 procent till 2030 och en bonus är att man samtidigt minskar behovet av det förorenande inrikesflyget.

Att en Kattegattsförbindelse ser mer sexig ut än nya Öresundsförbindelser beror främst på perspektivet att binda ihop östra och västra Danmark samt korta restiden mellan landets två största städer. Med bil mellan Köpenhamn och Århus sparar man en timma så hela resan tar två timmar. Med tåg sparar man en och en halv timma – resan går på en enda timma. Och pengarna?

Transportdepartementets preliminära beräkning är på mellan 100 och 137 miljarder danska kronor. Det motsvarar nästan priset för bron över Stora Bält, Öresundsbron och den kommande Fehmarn Bält- förbindelsen – tillsammans! Därtill årlig drift på 1,5 till 2,5 miljarder danska kronor. Biljettpriset för en personbil på bron får högst kosta 450 kronor för att inte skada trafikpotentialen. Om bron helt skulle finansieras av användarna skulle bilisterna betala mellan 870 och 1.539 kronor. Det handlar alltså inte bara om lån utan och en verklig kostnad för danska staten.

Det väcker två kritiska frågor om Öresundsregionen:

  1. Kan Danmark ovanpå Fehmarn Bält-förbindelsen också utlova statsbidrag till både Kattegatt och en (eller flera) nya Öresundsförbindelser.
  2. Kan den politiska retoriken och lobbyarbetet för Öresundsförbindelser överrösta en ny politisk begeistring i en ny Kattegattförbindelse? Chanserna tycks klart mindre nu.

Men i varje utmaning finns också möjligheter. Inklusive att se Öresundsregionen i ett större perspektiv i framtiden: En kommande storregion behöver inte bara omfatta Fehmarn- och Hamburgregionen utan också Östjyllands driftiga näringsliv med en enkel fortsättning från Öresundsbron tvärs genom Själland.

Kattegattförbindelsen kan bli en avgörande gnista för Greater Copenhagen att prioritera kommande förbindelser. Finns det hopp om det? Ja, den 1 april blir Tue David Bak den nye (och femte) chefen för Greater Copenhagen. Nu inte som sekretariatschef utan med den starkare direktörstiteln, som ger en mer självständig roll än företrädarna.

Han är nu direktör för Innovation Centre Denmark i Tel Aviv. Alltså en man med kunskap om näringslivet. Man måste hoppas att Tue David Bak använder sin starkare ställning till att göra Öresundsförbindelser mer prioriterade, så att en starkare och mer enig stämma kan göra de politiska budskapen hörda.

Kort sagt: Vad är sexigast? En ny Kattegattsförbindelse på 46 kilometer från Själland till Århus, eller nya Öresundsförbindelser? Helt klart […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.

  • Hur svårt kan det vara med fredlig samlevnad?

    Idag, den 16 maj, är det Internationella dagen för fredlig samlevnad. Dagen är utsedd av FN. Efter Eurovision-veckan, som gett oss Malmöbor en påminnelse på nära håll om hur svårt det är med fredlig samlevnad, känns denna dag som en nyttig påminnelse.

  • Medtech-bolagen väljer bort Sverige

    Svensk medtech håller världsklass, men det är USA som först får ta del av vår innovation. Vi får nöja oss med gårdagens teknik. Jan Dahlqvist, riskkapitalist och programledare i podden Lejonkulan, gör en spaning.

  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Dansk profil ska leda Innovation Skåne

    Tue David Bak tillträder som ny vd för Innovation Skåne tio månader efter att förra vd:n lämnat på dagen. Han är för närvarande vd för Greater Copenhagen.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Svårt att logga in? Kolla här

    Dessvärre hamnar många lösenordsmail i skäppostmappen. Kolla där om du inte hittar till ditt nya lösenord. Nu när du är […]

  • Så gör du en proffsig pitch

    Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.

  • Glad sommar!

    Kära Rapidusmedlem, den blomstertid nu kommer och Rapidus redaktion drar ned på tempot för en liten tid framåt. Ett helt […]