Helsingborgsbolaget Färsking växer och tar in Axel Appelgren som ny vd. Företaget, som startade verksamheten med att ta fram nyttigare müsli, har även utlyst en nyemission på 5-13 miljoner kronor.
Färskings två grundare, Amanda Larsson och Calle Rosengren, utsågs till två av Rapidus 34:or i höstas. Den nya vd:n Axel Appelgren kommer senast från L’Oréal där han haft olika ledarpositioner.
Varför har ni tagit in en ny vd?
– Vi växer och känner att vi behöver bli fler. Jag och Calle vill frigöra tid att jobba mer med det vi brinner för. Jag mer för affärs- och produktutveckling och Calle mer för arbetet med sociala medier, säger Amanda Larsson
Färsking gick förra året från att ha två produkter till sex stycken ute på marknaden. Den senaste är en havrebaserad smoothie som finns på hyllorna i bland annat Ica-butiker. Företaget avslutade sitt första hela försäljningsår 2019.
– Ut till kund sålde vi för 6,6 miljoner förra året och i år är vårt mål att ligga på 13 miljoner, säger Amanda Larsson.
Färsking har även startat ett samarbete med Löfbergs, som ska sprida deras produkter till hotell, caféer och restauranger. Fem miljoner i emissionen är redan tecknade av befintliga ägare, bland dem Gullspång Invest, Martas Explorers och investeringsbolaget Blue.
Mette Carlbom