Helsingborgsbaserade Wellbefy får i dagsläget in omkring sex kundföretag i månaden till sitt digitala verktyg för personalhälsa. För att möta efterfrågan siktar bolaget nu på att ta in mellan 4 och 10 miljoner kronor i sin andra kapitalrunda.
– Vi behöver stärka vår personalstyrka på säljsidan och möjligen även på utveckling. Vi hoppas få med oss investerare som gärna går in i en lite senare fas, som kan vara med och tillföra kunskap om etablering och expansion där vi befinner oss, säger vd Sandra Jönsson till Rapidus.
Rundan stänger i februari eftersom Wellbefy ”behöver pengarna till våren”. Försäljningen av verktyget, som lanserades våren 2018, har tagit fart under hösten:
– Vi har sett en stor skillnad från augusti och framåt. Och det vi tydligt kan se är snarast att den här typen av tjänst efterfrågas olika när det gäller olika mognadsgrad i olika branscher, säger Sandra Jönsson
Bland mognare branscher räknar hon klassiska kontorsarbeten, konsultbolag och banker. I kundlistan på totalt omkring 20 bolag återfinns exempelvis finansbolaget North Hill.
– Andra branscher ligger lite efter och har bara börjat nosa på ett intresse, det gäller till exempel offentlig sektor, industri och detaljhandel.
Sandra Jönsson är medgrundare och största delägare i bolaget. Verktyget består av en app där medarbetare bland annat får svara anonymt på frågor om sitt hälsoläge för att ge personalavdelningar en uppfattning om hur de anställda mår. I ägarlistan syns även Trucaller-ordföranden Göran Tollstam, Fyndiq-grundaren Dan Nilsson, ängelinvesterarna Philip Sevelius och Anders Bengtsson, liksom medgrundarna Karsten Deppert och Dimitri Aleshkov.
Felicia Frithiof