We Bot, ett av uppstartsbolagen hos 1337Works och 1337 Partners, har fått sitt första kundavtal ett halvår efter starten. De ska göra ett pilotprojekt för att testa sin chattbot-lösning med Smart Refills kunder.
We Bot utvecklar chatbottar, där AI och språkanalys ska ersätta mänsklig kundsupport, och kunderna skriver frågor och får automatiska svar via chattar, det går också att ställa frågor och få svar med röst. Förhoppningen är nu att We Bots lösning ska göra Smart Refills olika erbjudanden mer användarvänliga för yngre kunder.
– Vi vill hjälpa företag att nå ut i olika kanaler med ”lättuggad” information på ett sätt som unga vuxna är vana att ta in, säger Mattias Hamberg, vd för We Bot.
Smart Refill i Helsingborg utvecklar säkra betalningslösningar för företag inom branscherna telekom och finansteknik. De har utvecklat appar åt Telia, Telenor och Tre, samt till exempel mobilbanker och fondappar åt bland andra Resurs Bank och Handelsbanken.
– Nu vill vi tillsammans med We Bot utveckla möjligheten för våra kunder att bli mer tillgängliga för sina användare. En säker och enkel betalningslösning som kompletteras med en lika säker och enkel chattkanal, säger Henric Ungh, vd för Smart Refill.
We Bot grundades hos 1337Works och startade med egen personal i maj efter en såddinvestering från 1337 Partners. Bolaget är baserat i Lund och Stockholm och sysselsätter tre personer.
Elisabet Ottosson