fredag 23 februari 2024

inloggad som

…men för Mikz är det ”sanningens minut”

|  ,
|  

Medan Sigma går som tåget måste intäkterna på allvar börja rulla in för det Danirägda bolaget Mikz under första halvåret 2020. Annars drar Dan Olofsson, som genom åren investerat över 300 miljoner kronor i Malmöbolaget, i nödbromsen.

Sedan Mikz skiljdes från United Influencers 2017 har fokus inom bolaget legat på att bygga en ny teknisk plattform som reklamköpare kan använda sig av för automatiserad marknadsföring genom influencers och mikroinfluencers.

– Marknadslanseringen av den nya plattformen börjar nu och vi har tecknat ett tiotal kontrakt, bland annat med större mediahus i Europa. Lyfter intäkterna så skapas betydande värden väsentligt över våra samlade investeringar. Lyfter det inte får vi stänga butiken, säger Dan Olofsson till Rapidus.

Totalt har ett 40-tal utvecklare från Danirkoncernen arbetat med bolaget, som i dag har fem anställda. Investeringarna och utvecklingskostnaderna för den nya plattformen i Mikz uppgår till cirka 60 miljoner kronor. Mikz tidigare affärskoncept, som byggde på att kända personer hade direktdialog med sina fans, lyfte inte då andra sociala kanaler som Instagram fick stark tillväxt, uppger Dan Olofsson. Här investerades cirka 300 miljoner kronor för ett antal år sedan.

– Kostnaderna har vi ju tagit. Så det får inga finansiella effekter om vi stänger, säger han.

Någon omsättning för Mikz redovisas inte i moderbolagets årsredovisning för 2018, men där går däremot att utläsa ett resultat efter finansiella poster på -17 miljoner kronor.

Vid sidan om Mikz har Danir kvar ett majoritetsägande i norsk-svenska United Influencers, som företräder ett hundratal svenska influencers med stora följarskaror i sociala medier. Omsättningen väntas landa på 100 miljoner kronor i år, upp från 72 miljoner kronor 2018.

Felicia Frithiof

Medan Sigma går som tåget måste intäkterna på allvar börja rulla in för det Danirägda bolaget Mikz under första halvåret […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.