torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

…som förbereder internationell offensiv

First Class Brands har flugit under radarn i 15 år. Lundaföretaget omsätter i dag över 200 miljoner kronor och planerar nu en stor internationell offensiv. Samtidigt byter produkterna både namn och design för att bli mer enhetliga.

Bolaget började med att försöka ta upp konkurrensen med Red Bull genom sin egen energidryck White Tiger. Det gick inte så enkelt som man tänkt sig, men i dag har First Class Brands över 50 olika produkter.

– Namn och design har varit väldigt spretigt mellan de olika produktserierna, så nu samlar vi allting under namnet ProBrands, säger First Class Brands vd Martin Trnovsky till Rapidus.

För den nordiska marknaden arbetar First Class Brands uteslutande med direktförsäljning till olika kedjor. På den internationella marknaden gäller snarare att hitta partners som sköter distributionen.

– I Tyskland kanske det finns två-tre olika proteinbars i en vanlig dagligvarubutik, med tillsatt socker och underutvecklade smaker, alltså relativt torra och svårtuggade. Den nordiska marknaden har kommit mycket längre, man måste ha mer genomtänkta produkter och framför allt måste det smaka gott för att kunna konkurrera, säger Martin Trnovsky.

Bolaget har, tillsammans med systerbolagen HealthyCo och Foodconcept, vuxit med över 50 procent varje år sedan 2011. Martin Trnovsky räknar med en fortfatt hög tillväxttakt.

–Vi klarar att öka omsättningen med mellan 50 och 80 miljoner varje år. Det låter mycket, men det är bara organisk tillväxt som vi till största del finansierar med egna medel. Fast det är klart, om en jättestor tysk kedja vill ha in oss i 5000 butiker får vi väl tänka om när det gäller finansiering eller gå till banken, säger Martin Trnovsky.

Niclas Lindstrand

First Class Brands har flugit under radarn i 15 år. Lundaföretaget omsätter i dag över 200 miljoner kronor och planerar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    ,
    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.