Köpenhamnska True Gum har utvecklat ett plastfritt, organiskt tuggummi som hittills säljs i 900 butiker i Danmark. Nu ska samtliga svenska caféer från den skånska kedjan Espresso House, omkring 250 stycken, börja sälja tuggummit.
– Det är ett genombrott för oss i Sverige och vi har bara varit på marknaden i 13-14 månader. Vi har länge velat komma in i Sverige eftersom våra kulturer är så lika. Vi fanns redan på de danska Espresso House-caféerna och blev kontaktade av det svenska moderbolaget, säger medgrundare Peter Juul Regnersgaard till Rapidus.
Tuggummit, som också säljs i alla Danmarks 7 Eleven-butiker, är 100 procent veganskt och biologiskt nedbrytningsbart. Huvudingrediensen kommer från gummiträd, till skillnad från traditionella tuggummin som innehåller flera plastbaserade ingredienser. Enligt True Gum kan vanliga tuggummin också innehålla substanser som BHA och BHT med hormonstörande effekter.
Bolaget, som egentligen heter True ApS, bildades 2016 av Morten Ebrup, Jacob Motzfeldt, Zabrina Ziegler och Peter Regnersgaard – som nu arbetar med tuggummina på heltid. De övriga tre studerar på Handelshögskolan i Köpenhamn.
– Sverige är vårt första genombrott utomlands. Vi har nu mikroskopisk försäljning i Finland, Norge och Holland, men målet är en europeisk verksamhet, säger Peter Juul Regnersgaard. 2017 visade True ApS ett negativt resultat på knappt över 400.000 danska kronor. Bolagets partners har hittills investerat drygt en miljon danska kronor till produktionen, plus arbetsinsatser. För närvarande har bolaget sju deltidsanställda.
– Vårt resultat för 2018 kommer också vara negativt eftersom vi använder alla vinster till produktutveckling, säger Peter Juul Regnersgaard.
Keld Broksø