I går eftermiddag stod det klart att det hemlighetsfulla spelbolaget köpts upp av kinesiska teknikkonglomeratet Tencent. Det innebär bland annat att Sharkmob fortsätter växa och flyttar till nya lokaler på Stortorget i Malmö, mindre än ett år efter förra flytten.
Sharkmob bildades så sent som 2016 av en grupp avhoppade chefer från spelbolaget Massive, och har sedan dess varit förtegna om spelet de utvecklar. Rapidus har dock kunnat avslöja att det är ett actionspel riktat till personer över 17 år. Spelet byggs i Unreal Engine och ska kunna spelas på konsoler som PS4 och Nintendo, men exakt vilken eller vilka är ännu inte känt.
– Det är fortfarande en bit kvar innan vi kommer berätta mer om det första spelsläppet. Men det är klart att innehållet och inriktningen på det har vägt tungt för Tencent, säger vd Fredrik Rundqvist till Rapidus.
Köpeskillingen hålls hemlig, men klart är att Sharkmob har råd att fortsätta nyanställa med en jätte i ryggen. Tencent är mest kända för att stå bakom den kinesiska sociala medieplattformen Wechat, men äger också betydande andelar i Spotify, Reddit och Tesla. De har tidigare också investerat i de Stockholmsbaserade spelbolagen Paradox och Fatshark.
– Vi kommer definitivt att anställa fler. Exakt hur stora vi blir är det ingen som vet, utan behovet i spelen vi ska göra får styra. Intressant är att Tencent är väldigt måna om att deras dotterbolag ska bygga upp sin egen spelverksamhet och inte bara ägna sig åt outsourcing. Vi ska äga våra rättigheter och kundkontakter själva, säger Fredrik Rundqvist.
Att stanna kvar i Malmö är en del av Sharkmobs långsiktiga strategi, och en självklarhet för vd:n. Han menar att det aldrig var planen att sälja bolaget ”så snabbt”, men att personkemin var en av flera faktorer som gjorde budet svåremotståndligt:
– Vi har varit i samtal med andra bolag i branschen, men Tencent blev det självklara valet, säger Fredrik Rundqvist.
Felicia Frithiof