Malmöbolaget Spiideo tar in 17 miljoner kronor för att lansera den nya produkten Spiideo Play. Därmed får företaget Roosgruppen, med Håkan Roos i spetsen, och Måns Hultmans bolag Tassaka Invest som nya delägare.
– Vi behöver inte så mycket pengar, det går bra för bolaget som närmar sig lönsamhet. Så vi behöver inte täcka driften utan satsar på att expandera, säger Spiideos styrelseordförande Örjan Johansson till Rapidus.
Spiideos mjukvara används för att automatiskt styra kameror, sy ihop olika kameravyer från matcher och träningar samt hantera lagring och delning av klippen.
I dag finns inspelningstjänsten på 250 olika sportarenor, inklusive alla i Allsvenskan och Superettan. Den finns också i USA, där företaget har ett säljkontor, och i en lång rad andra länder från Danmark till Nya Zeeland. Målet för 2019 är att täcka lika många arenor till, enligt Örjan Johansson.
– Den kundgrupp vi har i dag använder Spiideo Perform, som är för professionella klubbar. Under året lanserar vi Spiideo Play, som kan automatinspela all sport som inte har sändningar. Kameramannen består av AI så en mindre klubb kan göra sändningar till en kostnad som är nära noll. Och de stora klubbarna sänder inte heller alla matcher de spelar, säger Örjan Johansson.
2018 omsatte Spiideo runt 10 miljoner kronor och redovisade en förlust på 12 miljoner. Prognosen för 2019 pekar på en omsättning runt 25 miljoner, med högre intäkter varje månad.
Niclas Lindstrand