Helsingborgsbolaget Inyett lanserar nu skarpt sin produkt, en mjukvara som varnar för felaktiga fakturor, i Norge. Redan vid start finns 20-30 kunder i grannlandet. Samtidigt har bolaget det senaste halvåret bantat säljorganisationen och lagt ned sina kontor i Göteborg och Stockholm.
– Vi träffar bara potentiella partner och större kunder fysiskt, de flesta affärer gör vi direkt digitalt. Därför ser vi att vi inte har behov av att ha kontor i Oslo eller Stockholm, säger vd Jan Swedin till Rapidus.
Han tillträdde som ny vd för Inyett i april förra året och har sedan dess skruvat på verksamheten. Sedan årsskiftet sker nästan all försäljning genom partnerskap.
– Det ger oss en lite svagare utveckling på ett-till-ett-försäljning eftersom vi tagit bort de seniora säljarna. Ändå räknar vi med att öka faktureringen med en miljon i månaden, säger han.
Målet är inte längre, som tidigare, att ha 100 miljoner kronor i omsättning 2019. Snarare siktar Jan Swedin på 40 miljoner kronor vid årets slut.
– Vi ligger väldigt tajt på målsättningen att gå på börsen 2021. Då ska vi omsätta 108 miljoner. Den planen följer vi slaviskt. Sedan tror jag vi har en god chans att slå den, men det är en hygienfaktor att vi ska vara redo för en börsnotering.
Inyett har i dag ett 30-tal anställda i Helsingborg, och runt 1.500 kunder. I kundstocken ingår 250 svenska kommuner och ett hundratal bolagskoncerner. Bolaget har en egen kreditvärdering och ett system som varnar för bedrägeriförsök och bluffakturor redan innan kunderna betalat sina fakturor till olika leverantörer.
2018 omsatte Inyett 29,5 miljoner kronor med ett resultat på tre miljoner kronor på sista raden.
Felicia Frithiof