Efter Stockholm, Köpenhamn och Hamburg har turen kommit till London. Malmöföretaget Hövding har just fått sin första anställda i den brittiska huvudstaden och fortsätter att rekrytera till säljkontoret som ska starta där under 2019.
– I Tyskland jobbar vi via en partner, men i London etablerar vi oss själva. Precis som i Stockholm och Hamburg börjar vi med att skaffa en lokal PR-partner. De heter Manifest och är den nya sortens kommunikatörer, nästan aktivistorienterade. Och lite galna, säger Hövdings vd Fredrik Carling till Rapidus.
Just nu åker anställda på huvudkontoret i Malmö fram och tillbaka till London för att skapa kontakterna som behövs för att sätta igång säljkontoret.
– Det gäller att bygga upp ett distributionsnät med den perfekta mixen av cykelbutiker, sportbutiker, design, klädbutiker och försäkringsbolag. Vi gjorde det i Hamburg i fjol och det funkade bra, så nu tar vi nästa större munsbit i form av London, säger Fredrik Carling.
Hur har ni resonerat kring Brexit, ingen vet ju förutsättningarna i framtiden?
– Vi fortsätter tills vet något annat. Det hade varit en annan sak om vi redan haft en stor verksamhet där, nu blir den nya verkligheten vår första verklighet i England oavsett hur den ser ut. Medan andra som redan finns där måste förändra sin modell kan vi bara sitta ned i båten och avvakta, säger Fredrik Carling.
Niclas Lindstrand