onsdag 3 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Batteridrivna entreprenörer tar sats

Kort sagt: En rad skånska företag är med vid frontlinjen då allt från surfbrädor till flygplan elektrifieras. Att gå över till batteridrift löser många problem, men skapar också nya som först måste överkommas. Det kan inte minst HH-Ferries vittna om.

Av Erik Olausson, chefredaktör

I en industrilokal i Limhamn i södra Malmö arbetar 16 heltidsanställda och ett gäng på deltid med att tillverka det som märkligt nog börjar bli en utpräglad Malmöprodukt: eldrivna wakeboards. Bolaget Awake har sedan lanseringen i augusti fått beställningar på 30 brädor – á 19.000 euro styck. Mer hinner man inte tillverka i år.

Awake innebär en nystart för vd:n Philip Werner som i slutet av 2016 lämnade sitt skötebarn Radinn, baserat i Frihamnen i Malmö. Radinn, där Mathias Bergman från HittaHem nyligen tog över som chef, har sålt batteriförsedda brädor sedan 2015 och de senaste åren redovisat en nettoomsättning på 6-7 miljoner kronor.

Av det fåtalet tillverkare i hela världen som säljer eldrivna wakeboards finns alltså två i Malmö. Och även om de delvis slåss om samma kunder är det framför allt existerande teknik de försöker konkurrera ut, det vill säga bensindrivna wakeboards och klassiska brädor där användaren åker efter en motorbåt.

Radinn och Awake är två iögonfallande exempel på en global trend som pågått länge, men som tagit fart på allvar de senaste åren. Batteriutvecklingen, som eldas på av hemelektronikbranschens strävan att göra alla prylar bärbara, har inte bara gett fler elbilar – med skånska Uniti som ett omsusat exempel. Vi har även fått sparkcyklar, mopeder och drönare som drivs med el.

Till och med flygindustrin börjar snegla på eldrift och även här finns ett intressant skånskt exempel i Blackwing. Eslövsbolaget har nyligen levererat de första exemplaren av sina tvåsitsiga sportflygplan, som visserligen använder vanligt flygbränsle. Men eldrift är nästa stora utvecklingssteg för bolaget, som 2017 fick Vinnova-pengar för att titta närmare på detta.

Blackwings kolfiberplan är extremt lätta vilket är en förutsättning för att det alls ska gå att driva dem med el i framtiden. Även med dagens bästa litium-batterier är energitätheten, alltså mängden energi man får ut per kilo vikt, nämligen många gånger högre i bensin och flygfotogen än i fulladdade batterier. Därmed begränsas även räckvidden – vilket inte spelar så stor roll för Awake och Radinn, vars brädor främst är tänkta som avancerade leksaker, men väl för Unitis elbil.

Den ursprungliga energikällan spelar också roll om de miljöeffekter, som är största vinsten med batteridrift, ska falla ut. I Sverige är elen relativt koldioxidneutral men med exempelvis europeisk elmix blir utsläppen under hela livscykeln bara 24 procent lägre för en elbil än för en bensindriven motsvarighet. Det enligt en studie från tyska testinstitutet TÜV.

Det blir också allt tydligare att infrastrukturen ännu inte är mogen för att vi ska driva alla transporter på el. Med ökad tågtrafik, spårväg i Lund och inte minst de nya batteridrivna färjorna mellan Helsingborg och Helsingør har det börjat komma larm om effektbrist i Skåne, något som kan hindra framtida etableringar av energikrävande verksamhet.

HH-Ferries, som numera heter ForSea, klarade effektkravet genom nya nedgrävda kablar på svenska och danska sidan. Men projektet har plågats av andra tekniska problem, främst med den robotstyrda inkopplingen som ska ladda upp 53 ton vattenkylda litiumbatterier på några minuter medan båtarna är i hamn. De ursprungliga 3D-skannrarna för robotarmen höll inte måttet och den laserstyrda som man bytte till blev förvirrad av starkt solljus.

Att ForSeas batterifärjor trots allt kunde invigas nu i november, 18 månader senare än det var tänkt, visar att svårigheterna med att gå över till batteridrift ändå kan överkommas i de flesta fall.

Elmotorer är tystare, renare och kräver generellt mindre underhåll än sina fossildrivna motsvarigheter, vilket talar för batteridrift inte bara för färjetrafik och korta flygsträckor men också inom exempelvis jordbrukssektorn. Även om det kostar på är det bra att ligga i framkant av den utvecklingen. Uppladdningen har bara börjat.

Kort sagt: En rad skånska företag är med vid frontlinjen då allt från surfbrädor till flygplan elektrifieras. Att gå över […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Dags för comeback för Bergqvist

    Han försvann från det skånska näringslivet efter att ha blivit indragen i en ekobrottshärva och att ha blivit utsatt för skottlossning och mordbrand. Nu vill investeraren Staffan Bergqvist göra comeback med ett supermaterial.

  • Familjeägt Höganäsbolag blir finskt

    Familjeägda Kullaplast säljs till finska Rani Plast. Efter fyra generationer lämnar familjen Skoglund därmed över till en stor internationell konkurrent. Claes Hovstadius på Svensk Företagsförmedling talar om en islossning på den skånska M&A-marknaden.

  • Ny vd i Careium

    I augusti fick Christian Walén lämna Careium med omedelbar verkan. Nu är det klart att det blir Tove Christiansson som […]


  • Volkswagen väljer Lund för expansion

    Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.

  • ANNONS Innehåll från EKN

    Exportfinansiering som håller för okrossbart glas

    Efterfrågan på pansarglas stiger i takt med upprustningen av militär och polis. Det märks hos Hammerglass i skånska Förslöv. Med stöd från EKN kan bolaget växa snabbt och säkert på nya marknader som Australien och Nordamerika.

  • Thule drar ned mål – aktien steg

    Friluftsbolaget Thule drar ned sitt finansiella mål. Det framkom i ett pressmeddelande på onsdagkvällen. På tiden, tyckte aktiemarknaden som inte tagit det tidigare målet på allvar.

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • Orbital – fortfarande lång väg kvar

    Orbital Systems har varit omgett av ”buzz” och stora förväntningar i mer än tio år. Men först nu börjar bolaget slutjustera sin affärsmodell. – Fram emot sommaren nästa år kommer det hända saker vi kan kommunicera, säger styrelseledamoten Mårten Öbrink.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.

  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.