tisdag 8 oktober 2024

inloggad som

Forsinket HH-elfærgeprojekt får teknologien bredt ud i verden

Da HH-færgernes eldrift stærkt forsinket blev indviet 9. november har projektet til gengæld vist sig at skabe så meget udvikling hos teknologiproducenten, ABB Marine & Ports, at det nu skal bredes ud i hele verden. HH-Ferries, som ovenpå elprojektet skiftede navn til ForSea, bliver simpelthen referenceramme for kommende projekter verden over.

I en række svar til Rapidus har Marcus Högblom fra ABB Marine & Ports og titel af ”Head of Passenger, Dry Cargo and Ice Segment” hos ABB Marine & Ports, konstateret, at HH-projektet rammer lige ned i en global tendens. Den tendens går mod nul-emission og hybrid-skibe, og ABB Marine & Ports i Norge er allerede med i en del af projekterne som del af den globale ABB-koncern med kontorer i over 100 lande og 147.000 ansatte.

– Leveringen af ForSea-projektet er en stor milestone for industrien. Projektet viser vej mod målene om decarburization (reduktion eller fjernelse af CO2 fra energikilder, red.), oplyser Marcus Högblom.

– Vi har lært en masse af dette pionerprojekt og har fået afgørende kompetencer. Vi evaluerer netop nu, hvad vi har lært. Mange af løsningerne vil blive brugt i andre projekter, eftersom der er en klar tendens mod elektrificering i marin-industrien, påpeger Marcus Högblom, som takker ForSea for et ”enestående samarbejde” og forståelse i implementeringen pioner-løsningen.

Pressen – herunder Rapidus – fik første gang en invitation til indvielse af HH-elfærgerne til den 20. juni 2017. De tekniske udfordringer betød næsten halvandet års forsinkelse frem til 9. november 2018.

Af Keld Broksø

Da HH-færgernes eldrift stærkt forsinket blev indviet 9. november har projektet til gengæld vist sig at skabe så meget udvikling […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.