När HH-färjornas batteridrift invigdes i början på november skedde det efter kraftiga förseningar. I gengäld har teknikleverantören ABB Marine & Ports fått erfarenheter på vägen som de nu kommer använda på andra håll i världen.
Det uppger Marcus Högblom, ansvarig för ”Passanger, Dry Cargo och Ice Segment” på ABB Marine & Ports. Projektet med HH Ferries, som nyligen bytt namn till ForSea, passar väl in i trenden inom branschen, som går mot hybrid-fartyg och minskade koldioxidutsläpp. ABB Marine & Ports Norge deltar redan i några sådana projekt.
– Leveransen till ForSea-projektet är en stor milstolpe för industrin. Projektet visar vägen mot målet om avkolning. Vi håller just nu på att utvärdera vad vi lärt oss. Många av lösningarna kommer till användning i andra projekt eftersom det finns en klar trend med elektrifiering inom marinindustrin, säger Marcus Högblom.
Det uppmärksammade projektet att bygga om två färjor till batteridrift har kostat runt 300 miljoner kronor, varav 120 miljoner var EU-medel.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø