I veckan lanserar Malmöbolaget Passenger sin samåkningsapp för allmänheten. Bolagets grundare och vd Muhammed al-Bagdadi beskriver tjänsten som ”dynamisk samåkning i realtid”.
Via appen – som också går under namnet Passenger – kan man registrera sig både som förare och passagerare. Som förare anger man en startpunkt och en destination, och får därefter förslag på passagerare som kan plockas upp på vägen. Men bara när omvägen inte medför en försening på mer än sju minuter från originalrutten.
Passageraren betalar 35 kronor milen – automatiskt genom appen – och av detta går 18,50 till föraren och 16,50 till administratören Passenger.
– Uber Pop marknadsförde sig ju som en samåkningstjänst, men var enligt mig bara en förtäckt privattaxi. Den stora skillnaden är att vi utgår från en sträcka som föraren måste tillryggalägga för att resan ska godkännas. Och att båda parter är registrerade, säger Muhammed al-Bagdadi.
För att resan ska kännas trygg och säker, måste både förare och passagerare identifiera sig på fyra sätt: med personnummer, profilbild, bild på körkort och Bank-ID.
– Vi jobbar på en lösning där man ska kunna identifiera sig direkt genom att läsa av ansiktet i appen, men där är vi inte än, säger Muhammed al-Bagdadi.
Passenger har för avsikt att ta in externt kapital under december. Bolaget sitter på inkubatorn Minc i Malmö, grundades 2016 och engagerar idag sju personer.
Magnus Erlandsson