lördag 15 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

5G är trumfkortet i Sony Mobiles kamp mot klockan

Kort sagt: Qoitech, Mobiam och de andra sidoprojekten är spännande satsningar, men de kommer knappast hinna göra skillnad när Sonys mobilverksamhet nu åter blöder miljardbelopp. Räddningen för Lundaverksamhetens 1.200 anställda och konsulter stavas istället 5G.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Efter att under flera år hyvlat ner Sony Mobile med återkommande uppsägningar tog koncernledningen i från tårna våren 2015, med ett varsel som i det närmaste halverade personalstyrkan i Lund. Samtidigt skalades produktportföljen ned till enbart de dyraste, mest lönsamma modellerna och Sony Mobile övergav en rad länder för att fokusera på kärnmarknaderna i Europa och Asien. Nu skulle mobildivisionens svit av kroniska förluster slutligen bytas mot vinster.

Det funkade – ett tag.

2016 hade svältkuren börjat ge effekt i form av minskade kostnader och Sonys mobilverksamhet kunde redovisa en rörelsevinst på motsvarande 800 miljoner kronor. Parallellt sjösatte Sony Mobile ett ambitiöst program i Lund för att slå mynt av sitt mobilkunnande i helt nya branscher. Under det som kallas IoT Business Group arbetar i dag runt 150 personer i små team med att ta fram ny teknik och nya affärsmodeller, med företag snarare än konsumenter som målgrupp.

I veckan rapporterade Rapidus om några av resultaten: Qoitech, som knoppats av som ett helägt dotterbolag och där försäljningen varit igång ett år nu. Mobiam, där Sony håller på att ta de första konkreta kliven ut på marknaden. Därutöver finns en rad projekt i olika faser av kommersialisering, exempelvis mjukvaran Nimway som används för att underlätta navigeringen och mötesbokningen på stora arbetsplatser.

Det är offensiva satsningar som ska bli intressanta att följa framöver, men även med hela Sony-koncernen i ryggen är det ingen barnlek att bygga en ny business från grunden. Qoitechs än så länge blygsamma siffror, med en omsättning på 72.000 euro första verksamhetsåret, visar att det kommer ta tid innan dessa nya produkter kan ge intäkter som märks på sista raden för mobildivisionen.

Det är tid som Sony Mobile egentligen inte har. Försäljningen av telefoner har nämligen fortsatt dala, och det snabbare än prognoserna hunnit skrivas ned. Plusresultat har redan förbytts i underskott och efter en oväntat svag försäljning under våren tvingades företagsledningen i somras revidera den väntade förlusten för räkenskapsåret till -2,4 miljarder kronor, dubbelt så mycket som tidigare beräknat.

Vid presentationen av kvartalsrapporten påpekade Sonys finanschef Hiroki Totoki att konkurrensen på mobilmarknaden ser ut att hårdna än mer framöver och att koncernledningen börjat titta på motåtgärder om försäljningen fortsätter sjunka.

Det är formuleringar som brukar betyda ytterligare nedskärningar och kostnadsbesparingar. På sikt är det tyvärr inte otänkbart att Sony väljer att helt stänga Lundasajten – ett scenario som lär ge mardrömmar åt såväl platschefen Stefan Andersson som Lunds kommunpolitiker, med nyvalda ordföranden Philip Sandberg (L) i spetsen. Det som däremot talar till Skånes fördel är införandet av 5G-standarden för mobilkommunikation.

5G, som börjar rullas ut de närmaste åren, ska bland annat ge säkrare uppkoppling och ökad kapacitet i mobilnäten. Här ligger Lund relativt bra till. Bland annat genom en forskargrupp på LTH som ligger i framkanten av det som kallas Massive Mimo, det vill säga att öka kapaciteten genom att utrusta varje basstation med fler antenner som samverkar på intrikata sätt.

Den forskningen, där Ericsson i våras gick in som intressent, gäller visserligen i första hand basstationer men LTH-forskarna har även samarbeten med Sony kring utmaningen att få in 5G-teknik i mobiltelefoner.

Och mobiler är så klart bara början. Samma Hiroki Totoki har i tidigare uttalanden under våren varit mycket tydlig med att Sony behöver behålla 5G-relaterad forskning och utveckling inom koncernen: ”By continuing to work on 5G in our smartphone business, we are aiming to develop 5G technology as a competency used across the Sony Group”.

Det är uppenbart att Sony-ledningen är beredd att gå långt för att hålla mobildivisionen under armarna, även om själva telefonförsäljningen skulle fortsätta dala. Se där – nattsömnen är räddad, Philip Sandberg.

Kort sagt: Qoitech, Mobiam och de andra sidoprojekten är spännande satsningar, men de kommer knappast hinna göra skillnad när Sonys […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.