måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Spiideo tredubblar omsättningen – öppnar kontor i USA

Försäljningen börjar lossna för Malmöbolaget Spiideo, som med närmare 100 sportklubbar i kundlistan tredubblade omsättningen senaste räkenskapsåret till 6,6 miljoner kronor. Ett nytt säljkontor i USA ska elda på utvecklingen.

Liksom i Europa är det i USA och Kanada framförallt fotbollsklubbar som börjat använda Spiideos teknik, däribland Toronto FC och Tampay Bay Rowdies. Men även lag inom ishockey, volleyboll, basket och inomhusfotboll lockar på andra sidan Atlanten, där Spiideo anställt amerikanen Nate Winkel för att leda arbetet.

Spiideos mjukvara används för att automatiskt styra Axis-kameror uppsatta på arenor och inomhushallar, sy ihop olika kameravyer från matcher och träningar och hantera lagring och delning av klippen. Utöver initial betalning vid installationen får Spiideo återkommande intäkter genom en slags abonnemangsmodell från de klubbar som använder tekniken. Fredrik Ademar, som är produkt- och marknadsansvarig, vill inte ge någon exakt prognos för 2018 men säger att bolaget minst kommer dubbla omsättningen även i år. Resultatmässigt har Spiideo en bit kvar, 2017 slutade förlusten på -9 miljoner kronor.

– Vi hade sannolikt kunnat visa vinst i dag om vi inte expanderat i den omfattning vi gör. Men vi känner att det är rätt att växa nu, säger Fredrik Ademar till Rapidus.

Med ett antal nyanställningar under sommaren sysselsätter Spiideo i dag 17 personer. Merparten av de nytillkomna är säljpersonal men även utvecklare då bolaget jobbar med nya varianter av tekniken. En utmaning är att addera mer analys av exempelvis spelares rörelsemönster men samtidigt presentera informationen på ett intuitivt sätt för tränare som har sport, snarare än teknik, för ögonen.

– Här tror jag till exempel att augmented reality som en del av upplevelsen för tränarna kan bli stort. Vi har ett antal spår vi följer inom detta, säger Fredrik Ademar.

Senast Spiideo fyllde på kassan var sommaren 2017 då bolaget fick in nio miljoner kronor och två nya delägare: Jan Swedin och Johan Henckel, med en gemensam bakgrund från IT Gården i Landskrona och Helsingborgsbolaget Inyett. I ägarlistan syns även LMK och Almi Invest Syd.

Erik Olausson

Försäljningen börjar lossna för Malmöbolaget Spiideo, som med närmare 100 sportklubbar i kundlistan tredubblade omsättningen senaste räkenskapsåret till 6,6 miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.