lördag 25 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mikz gör affärer i Asien – Dan Olofsson satsar vidare

Efter skilsmässan från United Influencers i början av 2017 har Mikz slutit ett 30-tal affärer, främst i Asien uppger vd Istvan Beres. Till våren räknar han med att intäkterna ska börja ticka in för Malmöbolaget, där Dan Olofsson fortsätter att investera mångmiljonbelopp.

Från att tidigare ha fokuserat på den egna appen, där inlägg från kändisar som Isabella Löwengrip och golffamiljen Parnevik blandats med betalt innehåll från olika företag, satsar Mikz i dag helt på att vara ett slags automatiserat marknadstorg för marknadsföring via så kallade influencers.

Löwengrip och Parnevik är tydliga exempel, men enligt Istvan Beres finns det en lång svans med uppåt 400.000 microinfluencers bara i Sverige – personer som var och en inte har så många följare i sociala medier men som tillsammans ändå når en stor målgrupp. Det är här Mikz kommer in i bilden. Det senaste året har bolaget utvecklat en teknik för att automatiskt koppla samman reklamköpare med influencers och ge statistik på genomslaget.

– Vi tror mycket på microinfluencers och i Asien är det stort. Därför har vi vår testmarknad där, säger Istvan Beres.

Han uppger att Mikz skrivit ett 30-tal avtal med såväl reklamköpare som olika influencer-nätverk, främst i Asien men även i Storbritannien samt Norge och Sverige. Affärsmodellen bygger på att Mikz får licensintäkter från de reklamköpare som använder tekniken.

Danir har sedan starten investerat en bra bit över 300 miljoner kronor i Mikz. För att utnyttja förlustavdragen i Mikz gav Danir under 2017 ett koncernbidrag till bolaget på 144 miljoner kronor. I våras gjordes sedan en utdelning på 98 miljoner kronor till ägarna, där nästan allt gick tillbaka till Danir. Efter skatteeffekter slutade Danirs nettoinvestering i Mikz under 2017 därför på 14 miljoner kronor, uppger finanschefen Niclas Lundin. ”Vi har en fortsatt positiv syn på att slutkalkylen ska bli bra” skriver han i ett mejl till Rapidus.

Istvan Beres vill inte uttala sig om någon omsättningsprognos för Mikz men säger att intäkterna kommer börja rulla in ordentligt först 2019.

– Målsättningen i år är främst att testa affärsidén, säger han.

Enligt Istvan Beres sysselsätter Mikz runt 30 personer, inräknat de konsulter från Danir-ägda Sigmakoncernen som står för den tekniska utvecklingen.

Parallellt med Mikz har Danir kvar en majoritetsandel i norsk-svenska United Influencers, som företräder ett 100-tal svenska och norska profiler med stora följarskaror i sociala medier. United Influencers omsättning steg med drygt 70 procent under 2017 till 72 miljoner kronor. Rörelseresultatet var -7 miljoner efter investeringskostnader, enligt moderbolagets årsredovisning.

Erik Olausson

Efter skilsmässan från United Influencers i början av 2017 har Mikz slutit ett 30-tal affärer, främst i Asien uppger vd […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • I Love Lund i Lejonkulan

    I ett nytt avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan får Jan Dahlqvist besök av investeringsbolaget I Love Lunds grundare Björn Englund. […]


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.