torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Resistensfrågan kräver många små lösningar

Kort sagt: Den hastigt ökande antibiotikaresistensen är en katastrof – men också ett affärsområde. Ingen kommer uppfinna blockbustern och kamma hem alla pengarna. Istället krävs många, små lösningar.

Av Lisa Kirsebom, gästskribent

Alexander Fleming fick nobelpris 1945 för sin upptäckt av penicillinet. Redan samma år varnade han för antibiotikaresistens. 2018 har han fått skrämmande rätt, och till sist har världen vaknat. Det lanseras mängder av strategier och satsningar, offentliga och privata, nationella och globala. En sak är alla överens om: Det finns inte en lösning på problemet. Ingen kommer uppfinna ett mirakelpreparat. Istället behöver vi jobba på många fronter, i smått och stort. När problemet är så akut – 25.000 dödsfall i EU i år, 700.000 i världen – kan det tyckas frustrerande att satsa på små dellösningar. Men det är nödvändigt. Och i praktiken innebär det möjligheter för många forskare och små entreprenörer.

Att utveckla helt nya antibiotika är en svår men viktig del av arbetet. Det görs bland annat vid Köpenhamns universitet där professor Peter Eigil Nielsen och kollegor fått 60 miljoner danska kronor från Novo Nordisk Fonden för att övervaka och motarbeta resistens, och utveckla nya läkemedel. I centrum står genetiskt skräddarsydda antibiotika byggda på peptider, små proteindelar, som har naturlig förmåga att tränga in i bakterier.

Men när vi väl får fram nya antibiotika ska vi helst inte använda dem så mycket. Då driver vi nämligen ny resistensutveckling. Hur ska man få företag att vilja utveckla en produkt som inte ska säljas? Både nationella och internationella rapporter vrider och vänder på den frågan. Ett vanligt förslag är så kallade market entry rewards, att den som sätter ett nytt antibiotikum på marknaden får en rejäl engångssumma för besväret. Andra analytiker vill se statlig forskningsfinansiering utan krav på återbetalning eller vinst, till såväl akademi som industri. Ett mer vågat förslag är att antibiotikautvecklare får stöd från en fond finansierad av de läkemedelsföretag som inte utvecklar antibiotika. Argumentet för det upplägget är att all sjukvård, och därmed hela läkemedelsindustrin, är beroende av antibiotika.

Men hur man än löser betalningsfrågan blir nya antibiotika bara en liten del av lösningen. Vi behöver också alternativ till antibiotika, vilket är vad Lundabolagen Pharmiva och Gedea Biotech utforskar med sina nya behandlingar mot underlivsinfektioner, och In2Cure med peptidbaserade behandlingar mot svårläkta sår och kirurgiska infektioner.

Vi behöver också minska spridningen av bakterier. Det är affärsidén för till exempel Avidicare, som utvecklat en luftreningsteknik för operationsrum, och Primozone, som renar vatten med ozon. Färre infektioner betyder förstås mindre behov av antibiotika.

Och så krävs bra diagnostik. I dag måste läkare ofta skriva ut antibiotika utifrån vaga symtom och eget omdöme, på samma sätt som gjorts i decennier. Tester är för dyra eller långsamma, eller bådadera. Om det är bråttom används bredspektrumantibiotika. På det här viset slås bakterier ut i onödan, vilket driver ännu mer resistens. En tung rapport beställd av den brittiska regeringen föreslår att rika länder från år 2020 kräver att läkare baserar sin antibiotikaförskrivning på hälsodata och tester, när sådana finns. Det är tänkt att öka investeringsviljan i diagnostikprodukter, genom att aktivt skapa en marknad för produkten.

Både Sveriges och Danmarks regering har antagit nya strategier mot antibiotikaresistens. I år har svenska Folkhälsomyndigheten i uppdrag att ta fram förslag på hur svenska aktörer kan stötta den globala utvecklingen av nya antibiotika. Svenska Vetenskapsrådet driver ett nationellt forskningsprogram om resistens, där de första forskningsmedlen kan sökas i höst. Novo Holding har 165 miljoner dollar i en ny fond som ska gå till tidiga företag och avknoppningar på resistensområdet, i såväl Europa som USA.

Nya antibiotika har knappast blockbuster-potential. Men den som vill dra sitt strå till stacken, på ett eller annat sätt, borde ha goda chanser att hitta både finansiering och marknad.

Kort sagt: Den hastigt ökande antibiotikaresistensen är en katastrof – men också ett affärsområde. Ingen kommer uppfinna blockbustern och kamma […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Kvinnor i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan har träffat en lång rad driftiga kvinnliga entreprenörer, och då handlar det om intim hälsa, njutning och relationer. Passa på att lyssna när programledare Jan Dahlqvist tar tempen på deras affärsidéer.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Senzagen på offensiven

    Men 37 nya miljoner ska Senzagen, med vd Peter Nählstedt, gå på offensiven för att bredda produktportföljen och följa kunderna hela vägen till marknaden.

  • Amniotics köps upp – trots allt

    Efter nya turer ser det ut att bli en affär där Magle Chemoswed köper det likviditetspressade stamcellsbolaget Amniotics.

  • Immunovia behöver pengar

    Immunovias styrelse har beslutat genomföra en företrädesemission om 70 Mkr som är garanterad till hälften. Pengarna ska gå till att sätta andra generationen av bolagets analystest för tidig upptäckt bukspottkörtelcancer på den amerikanska marknaden under nästa år.

  • Uppköpet av Amniotics föll

    Magle Chemoswed drar sig ur köpet av läkemedelsforskningsbolaget Amniotics. Vad som nu händer med det hårt pressade Amniotics är oklart.

  • Avstamp för Braincool

    Medicinteknikföretaget Braincool i Lund fick sin företrädesemission övertecknad med 171 procent av det begärda beloppet. Med kassan säkrad räknar vd Jon Berg med att det blir den sista emissionen. Under nästa år blir det positivt kassaflöde.

  • Milstolpe för Borrebaeck-bolag

    Senzagen visar lönsamhet på EBITDA-nivå under årets första kvartal. Det är första gången i bolagets historia.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.