Ängelholmsbolaget Freevalve är på väg ut på marknaden med sin teknik för att styra ventilerna i förbränningsmotorer, där försök visat på en 15-procentig reduktion av bensinförbrukningen. Freevalve var tidigare en del av sportbilstillverkaren Koenigsegg men under 2017 har danska bolaget SIC Holding, grundat av miljardären Jan Struve, klivit upp som största delägare.
Även norrmannen Bård Ekers bolag Eker Group har i dag en betydande ägarandel i Freevalve, där Christian von Koenigsegg alltjämt är delägare och styrelseordförande. Freevalve grundades år 2000 kring idén att använda en kombination av tryckluft och hydraulik, istället för den traditionella mekaniska kamaxeln, för att öppna och stänga ventilerna i en bensinmotor.
Tekniken gör det möjligt att detaljstyra hur mycket och hur länge varje ventil är öppen, med en precision som mäts i millisekunder. Exempelvis kan öppnings- och stängningssekvensen optimeras för olika varvtal och olika typer av bränsle så som bensin och E85. Vid låg motorbelastning kan enskilda cylindrar helt stängas av, vilket ytterligare minskar bränsleförbrukningen.
Freevalve har en rad pågående utvecklingsprojekt tillsammans med hemliga samarbetsparter inom fordonsbranschen men än så länge används tekniken inte i någon kommersiell skala. 2016 visade kinesiska biltillverkaren Qoros upp en prototyp till ny bilmodell med Freevalves ventiler i motorn. Sedan dess har Qoros fått nya ägare som hellre vill sats på elbilar, men Freevalves vd Allan Geert Nielsen vädrar ändå morgonluft.
– Vi för diskussioner med nästan alla i branschen och förhandlar om ett avtal med en stor underleverantör till bilindustrin, säger han till Rapidus.
Allan Geert Nielsen tog över vd-posten för ett år sedan från grundaren Urban Carlsson för att få ut Freevalves teknik på marknaden. Bolaget har i dag 16 anställda med plan att bli 25 det närmaste året.
Freevalve är riskkapitalfinansierat, det senaste året har ägarna skjutit till runt 19 miljoner kronor. Men bolagets intäkter från utvecklingsprojekt med industriaktörer genererar samtidigt en växande omsättning: 13 miljoner 2016 och drygt 15 miljoner i fjol, uppger Allan Geert Nielsen.
Han vill inte gå in på detaljer om ägarstrukturen. Offentliga dokument som Rapidus tagit del av visar dock att SIC Holding ägde närmare 43 procent av aktierna i Freevalve inför bolagets senaste emission, som skedde under vintern.
Bakom SIC Holding står Jan Struve, mest känd för affären från 2008 då han och kompanjonen Erik Skjærbæk sålde Svendborg Brakes för 3,4 miljarder danska kronor. Sedan dess har han bland annat engagerat sig som sponsor inom motorsport.
Freevalve delar lokaler med Koenigsegg i Valhall Park utanför Ängelholm.
Erik Olausson