Ett ökat räntenetto och större inlåning är de främsta orsakerna till att Sparbanken Skåne i bokslutet för 2017 kan redovisa en högre vinst och sin högsta affärsvolym sedan bildandet 2014. Nu ligger utmaningen i att bli större digitalt, uppger vd Bo Bengtsson för Rapidus.
– När vi tittar tillbaka på 2017 är vi väldigt nöjda. Vi fortsätter hålla i kostnaderna och säkerställer utlåningen, säger han.
Det förbättrade räntenettot och kreditförluster som var lägre än beräknat gav ett resultat före goodwillavskrivningar på 676 miljoner kronor, en ökning på 25 procent från föregående år. Goodwillposten på två miljarder kronor skrivs av på fem år och uppstod i samband med utköpet av de gamla ägarna när banken bildades i en sammanslagning mellan Färs & Frosta Sparbank, Sparbanken 1828 och delar av Sparbanken Öresund för fyra år sedan.
Sparbanken Skåne slutade med kontanthantering på sina kontor i oktober, och lanserade samtidigt möjligheten att använda Samsung Pay för att betala i butik. Den senaste tjänsten som digitaliserats är blancolån till konsumenter. Bo Bengtsson medger att man här har tappat mark till nya digitala aktörer inom handel och avbetalning.
– Ur ett konsumentperspektiv hoppas vi kunna kommunicera ut att vi har den tjänsten. Genom att öppna upp digitalt hoppas vi att fler ska hitta hit, säger han.
Sparbanken Skåne har i dag runt 600 anställda, varav 500 är heltidstjänster. Det är något färre än föregående år, och en siffra som Bo Bengtsson tror kommer att minska ytterligare i takt med bankens digitalisering.
Banken har runt 400.000 kunder och 27 kontor i främst mellersta och nordöstra Skåne. Den sammanslagna affärsvolymen såg de första åren en blygsam tillväxt, men ökade 2017 med en procent till totalt 193 miljarder kronor.
Den sammanslagna affärsvolymen har haft en blygsam ökning de senaste åren, 2017 ökade bankens affärsvolym med fem procent till totalt 193 miljarder kronor.
Felicia Frithiof