torsdag 10 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sydsverige först ut för Clevers nya elmack

|  , ,
|  

Danska Clevers nydesignade laddstationer påminner mer om bensinmackar än de enkla laddstolpar man oftast förknippar med elbilar. Under 2018 ska de öppna de första stationerna på svenska sidan sundet.

På sikt ska Clever enligt planen ha ett nätverk på 20 laddstationer i Sverige – och åtta i Danmark. Liksom en bensinmack kan erbjuda kaffe och andra förnödenheter ska Clevers nya stationer ge elbilsförarna bättre paus medan de väntar de 20-30 minuter som en typisk uppladdning tar för att få 400 kilometer i ny räckvidd till bilen.

– Det är vettigt för oss att börja i Sydsverige. Sverige har fler elbilskunder än Danmark och politiskt gör man mer för att främja elbilar, säger Clevers chef för kundupplevelser, Marie Kristine Schmidt.

Clevers första ”ultra-fast charging station” finns i Federica och upptar en yta på 600 kvadratmeter. Tillsammans med energijätten E.on fick Clever i höstas tio miljoner euro av EU-kommissionen som hjälp i arbetet att bygga upp ett nätverk med 180 laddstationer från Norge till Italien. Stationerna kommer integrera ett antal tekniska lösningar, bland annat solpaneler på taket. För den futuristiska designen står den prisade danska arkitektbyrån Cobe.

Under 2018 väntas också de första laddstationerna byggas i Tyskland.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Danska Clevers nydesignade laddstationer påminner mer om bensinmackar än de enkla laddstolpar man oftast förknippar med elbilar. Under 2018 ska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Tung uppbackning för Ideonbolag

    Ideonbolaget Spec-Imaging backas av tunga investerare. Nu gör bolaget en nyemission för att vidareutveckla sin teknik kring mätning av vattenföroreningar. Så här mycket tog de in och så långt räcker pengarna.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.


  • Diapure redo att växa

    PODD: Fosfor är ett av de vanligaste ämnena som bidrar till övergödning av Östersjön. Lisa Heiberg är biolog från lantbruksuniversitetet […]

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Position Green på grön kvist

    Malmöbolaget Position Green fortsätter sin tillväxtresa och dubblar försäljningen på nytt. Det står klart när grundaren Daniel Gadd delar med sig av 2024 års siffror.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

    I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.