torsdag 21 november 2024

inloggad som

Sydsverige först ut för Clevers nya elmack

|  , ,
|  

Danska Clevers nydesignade laddstationer påminner mer om bensinmackar än de enkla laddstolpar man oftast förknippar med elbilar. Under 2018 ska de öppna de första stationerna på svenska sidan sundet.

På sikt ska Clever enligt planen ha ett nätverk på 20 laddstationer i Sverige – och åtta i Danmark. Liksom en bensinmack kan erbjuda kaffe och andra förnödenheter ska Clevers nya stationer ge elbilsförarna bättre paus medan de väntar de 20-30 minuter som en typisk uppladdning tar för att få 400 kilometer i ny räckvidd till bilen.

– Det är vettigt för oss att börja i Sydsverige. Sverige har fler elbilskunder än Danmark och politiskt gör man mer för att främja elbilar, säger Clevers chef för kundupplevelser, Marie Kristine Schmidt.

Clevers första ”ultra-fast charging station” finns i Federica och upptar en yta på 600 kvadratmeter. Tillsammans med energijätten E.on fick Clever i höstas tio miljoner euro av EU-kommissionen som hjälp i arbetet att bygga upp ett nätverk med 180 laddstationer från Norge till Italien. Stationerna kommer integrera ett antal tekniska lösningar, bland annat solpaneler på taket. För den futuristiska designen står den prisade danska arkitektbyrån Cobe.

Under 2018 väntas också de första laddstationerna byggas i Tyskland.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Danska Clevers nydesignade laddstationer påminner mer om bensinmackar än de enkla laddstolpar man oftast förknippar med elbilar. Under 2018 ska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.