Lundabolaget Apptus fortsätter plocka kunder bland e-handelsbutikerna. Under 2018 räknar vd Michael Mokhberi med att behöva nyanställa ett 20-tal personer.
Under 2017 ser nettoomsättningen ut att öka med cirka tio procent till runt 55 miljoner kronor. Men enligt vd Michael Mokhberi har så kallade recurring revenue, främst licensintäkter, ökat med 25 procent. Och det är här ledningen satsar hårdare framöver då Apptus blir ett renodlat produktbolag.
– Konsultintäkterna står för mindre och mindre del av omsättningen. Nu är det runt tio procent, säger Michael Mokhberi till Rapidus.
Apptus självlärande algoritmer används för att optimera visningen av varor hos e-handelsbutiker och därmed skräddarsy utbudet som visas på skärmen efter varje besökare.
– Det gör även att e-handelsbolagen behöver anställa färre personer när de ska gå på nya marknader, eftersom våra algoritmer räknar ut vad som till exempel ska visas om ett bolag som H&M öppnar e-handelsbutik i Grekland. I dag måste du ha anställda som gör det urvalet, säger Michael Mokhberi.
Bland Apptus kunder finns såväl bok-, möbel- och klädkedjor som Malmöbaserade Qliro Group och dess nätbutik CDON. Nyligen tillkom även brittiska Express Gifts.
Apptus sysselsätter idag 56 personer. Michael Mokhberi räknar med att behöva anställa ett 20-tal under 2018, såväl inom forskning och utveckling som inom marknadsföring och försäljning. Apptus ägs av grundarna Michael Mokhberi och Patrik Wåhlin, medan riskkapitalbolaget InnovationsKapital är tredje största ägare.
Erik Olausson