fredag 4 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Försäljningen rusar för Neo4j:s grafdatabas

Sedan begynnelsen på Minc för tio år sedan har Neo4j tagit in över 600 miljoner kronor i riskkapital. Hur försäljningen går är ledningen mycket tystlåten om, men siffrorna i det svenska dotterbolaget ger en tydlig indikation: de senaste fem åren har nettoomsättningen ökat med över 60 procent per år.

Neo4j, som tidigare hette Neo Technology, utvecklar en grafdatabas där relationerna mellan datapunkterna är det centrala. Jämfört med traditionella tabellbaserade databaser ger det snabbare åtkomst till data med många kopplingar mellan posterna.

Ett färskt exempel är de 13 miljonerna dokument i den så kallade Paradisläckan. Liksom vid den tidigare Panamaläckan använde det internationella journalistnätverket ICIJ Neo4j:s databas för att kartlägga kopplingarna mellan företag och personer i det gigantiska materialet.

– Jag hoppas de hittar någon konstig koppling som Trump har tack vare vår teknologi. Vi har ännu bara sett en liten del av effekten av Paradisläckan, säger Neo4js vd Emil Eifrém.

Paradisläckan ger mer publicitet än intäkter till Neo4j, men bolaget har med årens lopp samlat på sig en rad storkunder som Walmart, Tesla och Ebay. I det svenska dotterbolaget har nettoomsättningen ökat med över 60 procent per år till 58 miljoner kronor 2016, enligt årsredovisningen som registrerades i somras. Emil Eifrém tonar ner betydelsen av siffrorna för det svenska dotterbolaget men säger att samma trend gäller för Neo4j som helhet.

– Vi pratar inte öppet om våra försäljningssiffror, utan sparar det tills vi blir publika. Men i genomsnitt har vi nästan dubblat varje år sedan 2011, och vuxit med 75-100 procent per år. Ju större siffrorna blir desto svårare blir det att dubbla men det går väldigt snabbt, säger han till Rapidus.

Hittills är det främst nytillkomna kunder som stått för tillväxten. Men framöver ska Neo4j lägga krutet på den existerande kundstocken, uppger Emil Eifrém.

– Vi har en ”land and expand”-strategi. Först projektet du har med en ny kund är kanske inte så stort. Men vår databas är tillämpbar på många delar av verksamheten i till exempel en storbank. Efter ett tag omsätter vi en halv miljon eller en miljon dollar på den kunden, säger han.

Neo4j har sedan flera år tillbaka huvudkontoret i Silicon Valley men teknikutvecklingen sköts i huvudsak i Malmö, där runt 50 av bolagets cirka 200 anställda finns. Som Rapidus rapporterade i juni har bolaget just flyttat in i nya lokaler i fastigheten Studio, med utrymme att anställa tiotals nya utvecklare.

Neo4j har en uttalad strategi att börsnotera sig någon gång i framtiden. Men när det blir låter Emil Eifrém förbli osagt. Han utesluter inte heller ytterligare kapitalinjektioner.

– Vi har rest totalt 80 miljoner dollar. Det är ofantligt mycket pengar. Men titta på vilka som är mina konkurrenter i dag: det är Oracle, IBM, SAP, Microsoft, som har i praktiken oändliga kassakistor. Ur det perspektivet är det inte otroligt att vi vill investera mer och växa snabbare, säger han.

Erik Olausson

Sedan begynnelsen på Minc för tio år sedan har Neo4j tagit in över 600 miljoner kronor i riskkapital. Hur försäljningen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.