Kort sagt: Om några månader föds en ny Malmöbaserad miljardkoncern då Getinge efter flera turbulenta år knoppar av Arjo till ett självständigt, noterat medicinteknikbolag. För det skånska näringslivet är det hög tid att lära känna en verksamhet som omsätter över sju miljarder, men opererar i medieskugga.
Av Erik Olausson, chefredaktör
Det formella beslutet är inte tagit än. Men allt pekar på att Getinge innan årsskiftet lyfter över affärsområdet Patient & Post-Acute Care, mer känt under varumärket ArjoHuntleigh, till nybildade Arjo AB och delar ut bolaget till koncernens existerande aktieägare.
Bakom benämningen Patient & Post-Acute Care döljer sig ett produktsortiment som är inriktat på medicinska hjälpmedel till patienter med nedsatt rörlighet på grund av ålder, sjukdom eller övervikt. Det handlar bland annat om sjukhussängar, lyftanordningar, höj- och sänkbara badkar samt utrustning för behandling av ligg- och trycksår.
Målgruppen är framförallt befolkningen i västvärlden som blir allt äldre och allt fetare. ArjoHuntleigh säljer i dag utrustning till en lång rad svenska kommuner och landsting, men den absoluta merparten av försäljningen sker utomlands med Europa och USA som stora marknader. Bland konkurrenterna finns amerikanska Stryker.
Avknoppningen till Arjo AB blir det senaste avsnittet i det som i dag är ett stycke skånsk industrihistoria. I slutet av 1950-talet startar Arne Johansson en mekanisk verkstad i Eslöv som tidigt börjar rikta in sig på vårdsektorn. Bland annat är bolaget med vid utvecklingen av Gambros första konstgjorda njure.
Sedan dess har verksamheten bytt händer ett flertal gånger. 1995 köper Getinge upp Eslövsbolaget, som tillsammans med brittiska Huntleigh utgör stommen av affärsområdet i dag.
ArjoHuntleigh sysselsätter över 5.000 anställda globalt, men är med drygt sju miljarder kronor i omsättning fortfarande det minsta av Getinges tre affärsområden. I Malmö finns knappt 100 anställda, förutom huvudkontorsfunktioner handlar det framförallt om personal inom forskning och utveckling.
ArjoHuntleigh har precis utökat lokalytan i Malmö till 2.500 kvadratmeter och fyller numera flera våningsplan i Wihlborgs fastighet Magasinet i Nyhamnen. I samma hus har även en annan gren av Getinge-koncernen öppnat ett mindre kontor, vilket ger det kvarvarande Getinge ett fotfäste i Skåne även efter den planerade avknoppningen.
Att låta ArjoHuntleigh prova sina egna vingar som självständigt bolag kan framstå som ett offensivt grepp men de senaste åren har affärsområdet varit något av ett sänke för Getinge. Under 2016 minskade intäkterna med ett par hundra miljoner kronor till 7,5 miljarder och ArjoHuntleighs andel av koncernens omsättning sjönk ytterligare en procentenhet till 25 procent. Samtidigt är Getinge pressat på andra håll och har bland annat fått lägga flera miljarder på att kvalitetssäkra produktionen efter klagomål från amerikanska FDA.
Som en konsekvens har ArjoHuntleigh genomgått flera sparprogram. I Skåne har fabriken i Eslöv lagts ner, efter mer än 50 år i bygden, och produktionen flyttats till Polen och Kina. Samtidigt har utvecklingstjänster flyttats från Eslöv och Ideon till det nuvarande Malmökontoret.
Parallellt har koncernledningen möblerats om flera gånger. Alex Myers, som har ett förflutet som chef för ArjoHuntleigh, tog över som vd för hela Getinge 2015 efter en kort sejour på sängtillverkaren Hilding Anders i Malmö. Bara ett år senare fick han sparken efter oenighet med styrelsen. Efterföljaren Mattias Perjos kom på plats först i våras.
I Malmö var ArjoHuntleigh i princip vd-löst efter att tysken Harald Stock lämnade posten 2015. Inför avknoppningen har Getinge-veteranen Joacim Lindoff klivit upp som ansvarig för ArjoHuntleigh och vd för Arjo AB. Ordförande blir Johan Malmquist, som var Getinges koncernchef under nästan två decennium.
Med all turbulens är det kanske inte så konstigt att ArjoHuntleigh själva valt att ligga lågt de senaste åren. Som en mindre del av Getinge är det också lätt att hamna i skuggan av koncernens kvartalsrapportering. Men räkna med att det nya Arjo kommer ta betydligt mer plats i rampljuset. Det är dags att skriva nästa kapitel om Arne Johanssons mekaniska verkstad.