…som börjar sitt nya jobb i augusti. Han efterträder Henrik Rørbæk och har de senaste åtta åren varit chef för Copenhagen Malmö Port.
Vad säger du om en fast HH-tunnelförbindelse?
– Jag är emot. Jag är uppväxt i Helsingborg med en stark pendlartradition, som inte ska ödeläggas av att det på båda sidor sundet ska grävas ett par kilometer in i städerna. Och slutligen är trafiknätet inte anpassat för mer lastbilstrafik.
Du tar över ledarskapet av en färjerutt som är mitt i en omläggning till batteridrift: innan slutet av juni kommer Tycho Brahe segla på el, och därefter färjan Aurora. Kommer det fler gröna tilltag?
– Absolut. Vi ska gå igenom hela företaget för att ytterligare skärpa miljöprofilen. Det är en av anledningarna till att jag tog jobbet.
Din styrelseordförande, Rasmus Christiansen, uppger i ett pressutskick att du har ”fokus på operativa förbättringar och att lyfta kundservicen”. Hur kommer kunderna märka det konkret?
– Det kommer läggas mer energi på kundservice. Vad det innebär konkret är för tidigt att säga.
Ser du några möjliga synergier mellan din gamla arbetsplats CMP och HH Ferries?
– Nej, CMP säljer till företag, HH Ferries till konsumenter. Men det är en fördel att jag har erfarenhet av både danskt och svenskt ledarskap. Där finns fortfarande skillnader.
Du blev 2014 utsedd till ”Årets ekonom i Skåne” av Ekonomiforum Skåne. Hur ser du på möjligheterna att förbättra HH Ferries finanser i konkurrens med Öresundsbron?
– Där finns stora möjligheter – annars hade jag inte tagit jobbet. Men nu ska jag gå igenom hela företaget innan jag annonserar några konkreta åtgärder.
Klik her for dansk version af artikeln
Keld Broksø