torsdag 21 november 2024

inloggad som

Fem snabba till HH Ferries nya vd Johan Röstin…

…som börjar sitt nya jobb i augusti. Han efterträder Henrik Rørbæk och har de senaste åtta åren varit chef för Copenhagen Malmö Port.

Vad säger du om en fast HH-tunnelförbindelse?

– Jag är emot. Jag är uppväxt i Helsingborg med en stark pendlartradition, som inte ska ödeläggas av att det på båda sidor sundet ska grävas ett par kilometer in i städerna. Och slutligen är trafiknätet inte anpassat för mer lastbilstrafik.

Du tar över ledarskapet av en färjerutt som är mitt i en omläggning till batteridrift: innan slutet av juni kommer Tycho Brahe segla på el, och därefter färjan Aurora. Kommer det fler gröna tilltag?

– Absolut. Vi ska gå igenom hela företaget för att ytterligare skärpa miljöprofilen. Det är en av anledningarna till att jag tog jobbet.

Din styrelseordförande, Rasmus Christiansen, uppger i ett pressutskick att du har ”fokus på operativa förbättringar och att lyfta kundservicen”. Hur kommer kunderna märka det konkret?

– Det kommer läggas mer energi på kundservice. Vad det innebär konkret är för tidigt att säga.

Ser du några möjliga synergier mellan din gamla arbetsplats CMP och HH Ferries?

– Nej, CMP säljer till företag, HH Ferries till konsumenter. Men det är en fördel att jag har erfarenhet av både danskt och svenskt ledarskap. Där finns fortfarande skillnader.

Du blev 2014 utsedd till ”Årets ekonom i Skåne” av Ekonomiforum Skåne. Hur ser du på möjligheterna att förbättra HH Ferries finanser i konkurrens med Öresundsbron?

– Där finns stora möjligheter – annars hade jag inte tagit jobbet. Men nu ska jag gå igenom hela företaget innan jag annonserar några konkreta åtgärder.

Klik her for dansk version af artikeln

Keld Broksø

…som börjar sitt nya jobb i augusti. Han efterträder Henrik Rørbæk och har de senaste åtta åren varit chef för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.