Ikea drar igång ett eget acceleratorprogram i form av ett bootcamp där tio team och företagsidéer ska få gnugga sina geniknölar under tre månaders tid, uppbackade med 20.000 euro var. Programmet drivs tillsammans med det danska entreprenörshuset Rainmaking och är tänkt att bli återkommande.
Premiär för företagslägret blir det i höst i Älmhult. Utöver 20.000 euro får de tio utvalda teamen gratis logi och kontorsplats. Projektet är initierat av Ikea New Business & Innovation och Ikea Range & Supply.
– Vi har inte hittat någon existerande accelerator som passat vårt Ikea-DNA. Vi är inte intresserade av framtida ägarandelar i de här bolagen. Istället vill vi etablera en affärsrelation med nya bolag och tekniker som Ikea till exempel kan licensiera, säger Tony Sandelius, chef på Ikea New Business & Innovation, som ingår i Ikea of Sweden.
Från danska Rainmaking kommer sju personer vara engagerade i projektet. Dessutom ska 75 mentorer och experter från Rainmakings nätverk fungera som bollplank. Rainmaking driver i dag en egen uppstartsverksamhet med kontor för cirka 1.000 entreprenörer i Köpenhamn, Berlin och London.
– Vi vill ha in idéer som befinner sig i ett väldigt tidigt skede och som har stor potential att utvecklas under de tre månaderna, säger Alex Farcet som är ansvarig projektledare från Rainmaking.
Under bootcamp-tiden kommer uppstartsbolagen bland annat få tillgång till Ikeas produktutvecklingsavdelning samt ett skräddarsytt mentorskap från en global chef inom miljardkoncernen.
– Vi kommer att göra en utvärdering i december, men tanken är att vi ska ha ett bootcamp två gånger om året framöver. Ett av dem ska vara förlagt till Älmhult, ett någon annanstans i världen, säger Tony Sandelius till Rapidus.
I torsdags i förra veckan öppnades anmälningsporten. Enligt Alex Farcet har de på en knapp en vecka fått in flera dussin förslag.
Magnus Erlandsson