onsdag 30 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ikea bygger uppstartsverkstad med danskt entreprenörshus

Ikea drar igång ett eget acceleratorprogram i form av ett bootcamp där tio team och företagsidéer ska få gnugga sina geniknölar under tre månaders tid, uppbackade med 20.000 euro var. Programmet drivs tillsammans med det danska entreprenörshuset Rainmaking och är tänkt att bli återkommande.

Premiär för företagslägret blir det i höst i Älmhult. Utöver 20.000 euro får de tio utvalda teamen gratis logi och kontorsplats. Projektet är initierat av Ikea New Business & Innovation och Ikea Range & Supply.

– Vi har inte hittat någon existerande accelerator som passat vårt Ikea-DNA. Vi är inte intresserade av framtida ägarandelar i de här bolagen. Istället vill vi etablera en affärsrelation med nya bolag och tekniker som Ikea till exempel kan licensiera, säger Tony Sandelius, chef på Ikea New Business & Innovation, som ingår i Ikea of Sweden.

Från danska Rainmaking kommer sju personer vara engagerade i projektet. Dessutom ska 75 mentorer och experter från Rainmakings nätverk fungera som bollplank. Rainmaking driver i dag en egen uppstartsverksamhet med kontor för cirka 1.000 entreprenörer i Köpenhamn, Berlin och London.

– Vi vill ha in idéer som befinner sig i ett väldigt tidigt skede och som har stor potential att utvecklas under de tre månaderna, säger Alex Farcet som är ansvarig projektledare från Rainmaking.

Under bootcamp-tiden kommer uppstartsbolagen bland annat få tillgång till Ikeas produktutvecklingsavdelning samt ett skräddarsytt mentorskap från en global chef inom miljardkoncernen.

– Vi kommer att göra en utvärdering i december, men tanken är att vi ska ha ett bootcamp två gånger om året framöver. Ett av dem ska vara förlagt till Älmhult, ett någon annanstans i världen, säger Tony Sandelius till Rapidus.

I torsdags i förra veckan öppnades anmälningsporten. Enligt Alex Farcet har de på en knapp en vecka fått in flera dussin förslag.

Magnus Erlandsson

Ikea drar igång ett eget acceleratorprogram i form av ett bootcamp där tio team och företagsidéer ska få gnugga sina […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Danskt vaccinbolag blir svensk-brittiskt

    Det svenska rikskapitalbolaget Nordic Capital och det brittiska Permira lägger ett bud på Bavarian Nordic. Affären värderar det danska bolaget till 28,5 miljarder kronor.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror apporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.


  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Övertecknat i Arrowlake

    Finansmannen Jan Barchan via Briban Invest och Salén-gruppen kliver in som nya ägare i ozonbolaget Arrowlake. – Pengarna från emissionen öppnar för större installationer, säger vd Fredrik Bernshed.