Kort sagt: Även för att vara kommunikationsbranschen har det varit ovanligt snabba ryck i Malmö under vintern – med etableringar, nystarter och nedläggningar. Trots högkonjunkturen är det tydligt att många byråer bara är ett par missade uppdrag eller rastlösa nyckelpersoner från katastrofen.
Av Erik Olausson, chefredaktör
I förra veckan rapporterade Rapidus att högprofilerade Stockholmsbyrån Ehrenstråhle DDB värvat Anna Nordström Carlsson för att leda en nyetablering i Malmö. Hennes tunga cv är en nästan komisk illustration över hur flyktiga konstellationerna är inom kommunikationsbranschen. 2009 blev hon vd för Scandvision, senare uppköpt av Stockholmsbaserade Chimney Group. Vid uppköpet hade Anna Nordström Carlsson redan hoppat av och startat Wonderleap, som genom fusion med Eight och senare First Flight blivit en del av nuvarande 60-mannabyrå Few.
Att byråer kommer och går är alltså inget nytt, men det senaste halvåret har tempot varit ovanligt högt i Skåne:
I december köper mediejätten Egmont in sig som 45-procentiga ägare i Malmöbyrån Kan. Sedan dess har Kan växt till att bli 68 anställda och bland annat värvat Wonderleap & Eights tidigare vd Klas Tjebbes. Samma månad köper PR-byrån Aspekta upp konkurrenten Kommunicera, detta efter att tre av Kommuniceras fyra medarbetare sagt upp sig.
I januari blir IT-profilen Sam Aston ny ordförande på Few efter Anna Nordström Carlsson. Under januari lämnar Resultifys vd Liselott Lading sin post för att bli konsult på Axis, men behåller sin ägarandel i Resultify.
New Republic, som hade ett kortlivat kontor i Malmö 2013-2014, gör i februari en ny satsning med etablering i Malmö.
I mars öppnar OTW kontor i Malmö med Martin Nilsson som regionchef. Han kommer närmast från Sitrus, en byrå inriktad på content, det vill säga redaktionellt präglad reklam.
Några veckor senare blir det känt att Sitrus helt stänger ned sitt Malmökontor med en handfull anställda. Sitrus stängning påverkar dock inte Ottoboni, en digitalt inriktad byrå som är del i samma koncern. Sedan starten i Malmö för fem år sedan har Ottobonis skånska gren växt till 21 anställda med planer på en framtida etablering i Köpenhamn.
I samma veva öppnar Ehrenstråhle DDB kontor i Malmö. Systerbyrån DDB Stockholm är nominerad i ett tiotal kategorier på kvällens ryggdunkarfest Guldäggsgalan, som premierar kreativ och nyskapande reklam. Även Garbergs Malmögren finns med bland de nominerade i ett par kategorier. Men det är inte i första hand den konstnärliga kampen mellan olika kreatörer som gör tillvaron turbulent för Skånes byråer, utan det som brukas kallas branschglidning.
Efterhand som allt mer av marknadsföringen sker i digitala kanaler blir mjukvaruutveckling för webben och mobilen en allt större del av arbetet för många kommunikationsbyråer. Det kräver givetvis en annan kompetensprofil hos personalen men öppnar också upp fältet för helt nya konkurrenter. Ottoboni och Kan nämner i dag klassiska IT-konsultbolag som Cybercom, Knowit och Stratiteq som konkurrenter.
Det är inte svårt att första varför om man tittar på de färska siffrorna från branschorganisationen IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik. 2016 blev ett nytt rekordår, men ökningen var väldigt ojämnt fördelad. Investeringarna i marknadsföring via internet och mobilen steg med 21 procent till 15,7 miljarder kronor. Det är mer än annonseringen i dagspress, gratistidningar och tidskrifter samt via tv-reklam, radioreklam och utomhusreklam – tillsammans.
Turbulensen lär alltså bestå och efter vinterns snabba rörelser börjar Malmös byråvärld allt mer likna krogbranschen, med små marginaler, hård konkurrens och en publik som är nyckfull inför nya trender. Några få ställen består men de flesta byts ut på löpande band. Det beständiga är stjärnkockarna, som blir kvar i branschen och öppnar nya kök i nya konstellationer.