söndag 24 november 2024

inloggad som

BoMill flyttar huvudkontoret till Malmö

Lundabaserade BoMill flyttar i början på juni sitt huvudkontor till Malmö. Flyttar med gör även den personal som i dag finns i Sjöbo. Produktion av bolagets sorteringsmaskiner för spannmålskärnor har under vintern tagits hem från Österrike och sker nu hos bolaget Examec i Tomelilla.

– Vi räknar med att kunna fördubbla försäljningen i år. Det är framför allt från den nordamerikanska marknaden som vi har sett störst intresse, säger vd Karin Wehlin.

BoMill sålde fyra maskiner förra året varav två levererades till svenska kunder och två gick på export till Kanada, där bolaget under 2015 tog sina första order till ett värde av fyra miljoner kronor. För 2017 är målet att sälja åtta maskiner.

Under 2016 sjönk omsättningen något till runt 8,5 miljoner kronor med ett resultat efter finansnetto på minus 10 miljoner, samma resultat som året dessförinnan.

Produktionen flyttas till Examec i Tomelilla, som tillverkar högprecisionsdetaljer i metall. Bland deras kunder finns partikelacceleratorerna Cern i Schweiz och ESS och Max IV i Lund, samt nanoteknikbolaget Sol Voltaics i Lund. Examec har ett 50-tal anställda och en omsättning av runt 100 miljoner kronor.

BoMills teknik innebär att varje enskild kärna sorteras med en hastighet av upp till 25.000 kärnor per sekund efter kärnans proteininnehåll, hårdhet och eventuella mögelangrepp. Analysen sker med hjälp av ljus nära det infraröda intervallet. BoMill har 14 anställda och ägs av Industrifonden, Almi Invest Syd, utsädesföretaget Syngenta genom Syngenta Ventures, tre affärsänglar samt grundaren Bo Löfqvist.

Elisabet Ottosson

Lundabaserade BoMill flyttar i början på juni sitt huvudkontor till Malmö. Flyttar med gör även den personal som i dag […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.